چراغ چک خودرو نشان از یک مشکل پرهزینه یا جزئی دارد که باید رفع شود. مسئلهای که شاید مربوط به خرابی کاتالیزور یا شل بودن در باک بنزین باشد. ولی به طور کلی برای جلوگیری از عواقب بعدی بهتر است که برای تشخیص صحیحتر مشکل به نمایندگی خودرویتان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر این باره با در این مقاله از استارپارتس نمایندگی فروش قطعات هیوندای و کیا همراه باشید.
چراغ چک خودرو زمانی روشن میگردد که یک خطا در کارکرد موتور توسط ECU کشف شود.
ECU برای نشان دادن این خطا به راننده، از چراغ چک خودرو استفاده نموده و با روشن نمودن آن به راننده میفهماند که مشکلی در نحوه کارکرد خودرو به وجود آمده است.
در نگاه اولیه ممکن است با خود بگوییم که این بسیار سودمند است که بدانیم خودرو با مشکل مواجه شده است و نسبت به رفع آن اقدام نماییم. اما مشکل در آنجا حاد میگردد که بدانیم هزاران دلیل مختلف ممکن است منجر به روشن شدن چراغ چک شود.
کارشناسان طراحی و تعمیر خودرو در شرکتهای معتبر طراحی و ساخت خودرو دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک را در چند مورد خلاصه نمودهاند.
میتوان گفت که به احتمال بسیار زیاد یکی از دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد ممکن است منجر به روشن شدن چراغ چک گردد که در ادامه این دلایل را ذکر خواهیم نمود.
اما باید بدانید که اینها تنها حدس و گمانهایی است که ممکن است دلیل روشن شدن این چراغ باشند و برای فهمیدن دلیل اصلی این امر، لازم است که به یک متخصص مراجعه نمود و یا خودرو را دیاگ زد.
ایراداتی جزئی مانند بسته نبودن کامل درب باک تا ایراداتی مهم مانند خراب شدن مبدل کاتالیست میتوانند از علتهای روشنشدن چراغ چک باشند.
در ادامه ده مورد رایجی که سبب روشن شدن این چراغ میشوند را معرفی خواهیم کرد.
بیشتر بدانید: تعویض و خرید جعبه فیوز داخل اتاق
1- خراب شدن سنسور اکسیژن
2- از جا درآمدن درب باک
3- خراب شدن مبدل کاتالیستی
4- خرابی کوئل و یا شمعها
5- خرابی وایر شمع
6- از کار افتادن سنسور هوای ورودی در روشن شدن چراغ چک خودرو
7- ایراد در سیستم دزدگیر
8- نشتی خلأ
9- ایراد در سیستم EGR
10 – ایراد باتری در روشن شدن چراغ چک خودرو
بیشتر بدانید: راهنمای خرید قطعات کیا
آسیاب :
مالت به مقدار موردنیاز از سیلوها گرفته شده و پس از شستشو به همراه مقداری آب وارد دستگاه آسیاب میشود.
تانک پخت :
دانه های مالت آسیاب شده وارد تانک پخت شده و همزمان با آن، آب سرد نیز وارد تانک میشود. درجه حرارت را در این تانک تدریجا در مدت ۹۰ دقیقه بر طبق یک برنامه منظم حرارتی از ۶۵ به ۷۵ می رسانند.
بالا بردن تدریجی دما بدین علت است که آنزیمها فرصت فعالیت داشته باشند و نشاسته را به ماده قندی تبدیل نمایند. حداکثر فعالیت آنزیمها در دمای ۹۰-۵۰ درجه سانتی گراد میباشد. آنزیمهایی که در این مرحله اضافه می شوند عبارتند از :
آمیلاز و بتا گلوکاناز از فرمالدئید (۲۰۰-۳۰۰ppm) و اسید فسفریک برای شکستن پروتئین موجود در تولید ماءالشعیر استفاده می گردد زیرا این پروتئینها باعث بروز کدورت در تولید ماءالشعیر میشوند. به طور کلی در این تانک، شربت مالت به دست می آید.
تانک صافی :
این تانک دارای چندین صفحه مشبک است که به عنوان فیلتر یا صافی بکار میرود. ذرات و ناخالصی های شربت در این مرحله، جمع آوری و توسط پمپ به تانک تفاله انتقال داده می شود.
تفاله های به دست آمده جهت خوراک دام به فروش میرسند. مایع صاف شده از تانک صافی به تانک جوش منتقل میشود. تانک جوش
در این تانک مایع نوشابه توسط بخار آب گرم می گردد. حرارت تانک جوش تا حدود ۹۰ درجه سانتی گراد میرسد و برای جلوگیری از هر گونه تخمیر شکر، رازک اضافه می گردد. مقدار شکر حدود ۳-۱ درصد کل مالت مصرف میشود.
برای رسیدن به نسبت تلخی مخصوص که باید عاید شود، بین ۵۰-۳۰gr رازک در هر هکتولیتر افزوده میگردد. شربت مالت حدود ۹۰ دقیقه در این تانک می ماند و سپس به تانک ترسیب منتقل می شود. تانک ترسیب
در تانک ترسیب در اثر گردش و سانتریفوژ شدن، ذرات پروتئین که در مراحل قبلی شکسته شده اند رسوب می کنند و مایع زلال در بالا قرار می گیرد.
در این مرحله به مایع نوشابه، مواد افزودنی از قبیل اسیدهای تارتاریک، سیتریک و لاکتیک و نیز کربن اکتیو اضافه می گردد.
اسید تارتاریک و اسید لاکتیک به عنوان طعم دهنده و تنظیم کننده pH و کربن اکتیو برای از بین بردن رنگ و بوی خاص و نامطلوب ماءالشعیر استفاده میشود.
مدت توقف ماءالشعیر در این تانک حدود ۱ ساعت بوده و از آنجا به واحد سرد کننده منتقل می شود.
سردکننده :
در این واحد با استفاده از کمپرسورهای سرد کننده، دمای ماءالشعیر را از دمای ۹۵ به ۵ درجه سانتی گراد می رسانند.
دستگاه سانتریفوژ
وسیله ای است که با ایجاد فشار لازم به کمک عمل گریز از مرکز برای انتقال سیالات از نقطه ای به نقطه دیگر بکار می رود
تانک تولید :
بعد از تأیید میزان کدورت توسط آزمایشگاه، مایع نوشابه به تانکهای تولید منتقل میشود. تانکهای تولید به وسیله خنک کننده ها، سرد نگه داشته می شوند.
پرکن :
سپس محصول وارد دستگاه فیلر (پرکن) میشود. این دستگاه برای پر کردن نوشابه به داخل بطری بکار میرود.
مایع نوشابه از تانکهای تولید تحت فشار هوا وارد فیلر می شود. فشار داخل تانکهای تولید oatm-۳ میباشد و فشار سطح مخزن باید atm ۱۲ باشد.
بیشتر بدانید :
طلا مناسب فصل پاییز طلایی است که بر اساس عناصر اصلی این فصل همچون باد و باران ساخته و طراحی شده باشد؛ زیورآلاتی که طرحی از بارانهایی پاییزی و بادهای خنک این سهماههی جذاب در خود دارند. اگر شما هم به دنبال خرید طلا با طرح های پائیزی هستید در ادامه این مقاله با گالری طلا جواهر کیش طلا همراه باشید.
طلا با طرح باد در گالری پرسته
در فصل پاییز ما همیشه شاهد بادهای سرد هستیم و همین امر سبب شده تا گالری کیش طلا ، طلا با طرح باد تولید و عرضه کند. تمامی این مصنوعات طلا از جنس طلای ۱۸ عیار هستند و جذابیتشان در دستساز بودنشان است. تصور کنید در میان زرد و قرمزهای پاییز یک جفت گوشواره طلا باد به گوش کنید و در میان خشخش برگهای پاییزی قدم بزنید!
طلا با طرح باران در گالری پرسته
به دلیل لطافت رنگها و تفاوت آنها و همچنین اهمیت فصل پاییز به عنوان مرحلهی گذار از تابستان گرم به زمستان سرد، پاییز همواره الهامبخش هنرمندان، شاعران، و ادیبان بودهاست. طراحان گالری کیش طلا نیز از زیبایی این فصل استفاده و طلا با طرح باران طراحی و عرضه کردهاند.
شما میتوانید گردنبند، گوشواره یا دستبند با طرح قطرههای باران را از گالری کیش طلا خریداری کنید. این طلاها با نگینهای گرد و زیبایی به شکل باران طراحی شدهاند و در رنگهای سفید، آبی و بنفش عرضه شدهاند.
در آخر هم اشاره کنیم که چون فصل پاییز فصل لباسهای گرم و پوشیده است، بهتر است از طلاهایی استفاده کنید که درشتتر هستند و روی لباس خود را نشان میدهند. یا مثلا از ترکیب طلا و مروارید یا طلا و چرم کمک بگیرید.
از دیگر عناصر مربوط با طلای مناسب برای فصل پاییز میتوان به رنگ نگین اشاره کرد. ما در مطلب بعدی به طور ویژه رنگهای پاییزی و طلاهای موجود در فروشگاه گالری پرسته که بر اساس این رنگها هستند را معرفی خواهیم کرد.
در این مقاله از استار پارتس نمایندگی فروش قطعات کیا و هیوندای قصد داریم شما را با یکی دیگر از قطعات مهم درون کاپوت خودرو یعنی واتر پمپ خودرو آشنا کنیم.
واتر پمپ وظیفه پمپ کردن آب رادیاتور را برعهده دارد. با ما همراه باشید تا بیشتر با واتر پمپ خودرو این قطعه مهم آشنا شویم.
یکی از اجزای سیستم خنک کننده موتور خودرو واتر پمپ است.
این قطعه به صورت مداوم مایع رادیاتور را به سمت موتور خودرو پمپاژ میکند تا از بالا رفتن حرارت موتور در هنگام کار کردن جلوگیری نموده و مانع جوش آوردن موتور گردد.
موتور خودرو به هنگام کارکردن، دمای بسیار بالایی در حدود 2500 درجه سانتیگراد از خود تولید میکند. جهت کارکرد بهینه، دمای موتور باید در محدوده 90 تا 95 درجه سانتیگراد نگه داشته شود.
ساس کار واتر پمپ خودرو چگونه است؟
با هر بار روشن شدن موتور، واتر پمپ نیز شروع به کار کرده و مایع درون رادیاتور را به سمت موتور پمپاژ میکند و مایعی که حاوی آب و ضدیخ است، درون سرسیلندر و پوسته موتور به گردش درمیآید.
حرارت موتور جذب مایع شده و در نتیجه دمای آن بالا میرود که برای خنک شدن باید به رادیاتور باز گشته تا پس از خنک شدن، مجدداً به سمت موتور بازگردد.
چون وظیفه واتر پمپ برقراری گردش دائمی آب در موتور است تا زمانی که موتور خودرو روشن است باید کار کند، معمولاً کارخانههای سازنده، آنها را با طول عمر بالا میسازند.
بیشتر بدانید : راهنمای خرید واتر پمپ آوانته
بهترین زمان تعویض واتر پمپ خودرو چه زمانی است؟
واتر پمپ معمولاً به وسیله تسمه تایم حرکت میکند اما گاهی تسمه کمکی که به پولی سر واتر پمپ متصل است موجب حرکت آن میشود.
به همین دلیل تعمیرکاران خودرو معمولاً پیشنهاد میکنند که با هر بار تعویض تسمه تایم، واتر پمپ خودرو نیز تعویض گردد، چون دسترسی به هر دو قطعه سخت و هزینه تعویض آن بسیار بالاست.
اگر به خرابی واتر پمپ رسیدگی نشود موجب ایجاد خسارت و خرابی در واشر سرسیلندر و موتور خودرو خواهد شد، بنابراین بهتر است علائم خرابی واتر پمپ را بشناسیم و با بررسی آن از ایجاد هزینههای گزاف تعمیرات واشر سر سیلندر و موتور خودرو جلوگیری کنیم.
بیشتر بدانید: راهنمای خرید لوازم یدکی کیا
مواد کلره معمولا بیش از همه مورد استفاده قرار می گیرند زیرا در غلظت های مورد نظر سمی نبوده و برای انسان خطرناک نیست. پایین ترین حد غلظت مؤثر این مواد بخصوص هیپوکلریت ها در حرارت معمولی (۲۴ درجه سانتی گراد) ۵۰ میلیونیم است.
درجه حرارت عامل مهمی در حد تأثیر این مواد می باشد چنانچه به ازاء هر ۱۰ درجه پایین تر زمان تأثیر و به عبارت دیگر نگه داشتن این مواد در ظروف دو برابر می شود و همچنین غلظت این مواد را هم بایستی بالاتر گرفت.
درجه حرارتهای بالا تا ۷۰ سانتی گراد بسیار مؤثر بوده ولی بیش از این درجه پیشنهاد نمی شود زیرا حد تأثیر کلر را کمتر می نماید.
عوامل فوق در شرایطی تحقق می پذیرد که سطح تماس ظروف با وسائل قبل از ضدعفونی کاملا شستشو و عاری از کثافات بوده باشند.
در غیر این صورت ممکن است مواد کلره با لایه های رسوبی و یا کثافات ترکیب و از اثر آنها کاسته شود.
بنابراین همیشه حد غلظت مؤثر این مواد را بیش از ۵۰ میلیونیم در نظر می گیرند و معمولا به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونیم هم افزایش می دهند.
زمان مؤثر برای غلظت ۲۰۰ میلیونیم ماده کلره که کاملا وسایل را ضدعفونی کند حدود ۲ دقیقه می باشد.
عمل ضد عفونی کردن حتما بایستی هر روز و حدود ۲۰ دقیقه قبل از پاستوریزه کردن شیر انجام گیرد. در غیر این صورت شستشو با آب و ضد عفونی بایستی تکرار شود.
بیشتر بدانید:
استفاده مواد یددار جهت ضدعفونی کارخانجات لبنی :
مواد یددار هم مانند مواد کلره در ضدعفونی وسایل کارخانجات شیر و یا شیردوشها مورد استفاده قرار می گیرند ولی از اهمیت کمتری نسبت به مواد کلره برخوردار هستند.
این مواد در دو نوع یدوفورا، که ید آن بخوبی در آب حل نمی شود و هنگامی خاصیت ضدعفونی کردن پیدا می کند که با مولکولهای دیگر مثل اسید فسفریک، مواد صابونی و یا خیس کننده های غیریونی باند شده باشد که در این صورت به محض ورود به آب، ید آزاد و حل شده و بنابراین مؤثر خواهد شد.
غلظت مؤثر این مواد بین ۵/ ۱۲ تا ۲۵ میلیونیم بوده که در پی اچ پایین تر می توان استفاده نمود. درجه حرارت بیش از ۴۵ سانتی گراد نبایستی استفاده شود زیرا ید فرار بوده و از مقدار مؤثر آن کاسته می شود.
این مواد بودار هستند و حتی در غلظت حدود ۱۰ میلیونیم که پایین ترین حد تأثیر آنهاست در محصولات شیری ممکن است بوی بد ایجاد کنند.
نوع دیگر این مواد مخلوطی است از کلرامین تی و یدور پتاسیم که وقتی در آب ریخته می شود کلر آزاد شده و یدور پتاسیم را اکسیده می کند و لذا ید در آب آزاد می شود.
در این حال مخلوط کلروید خاصیت ضدعفونی کردن دارد. این ماده یددار از نوع اولی بی ثبات تر و خاصیت خورندگی و رنگ دهنده گی بیشتری دارد.
منبع : www.jahanshimi.com