پیش از این در مطالب قبلی سعی کردیم شما را آب کاری طلا ، انواع روش ها و مراحل ان آشنا کنیم اما امروز در این مقاله سعی داریم با نکاتی که هنگام آبکاری طلا حتما باید در نظر گرفته شود پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید !
۱. اگر قصد دارید طلا را هر روز و همه جا دست کنید، بهتر است طلای کامل بخرید. اما اگر هر چند وقت یکبار پس خرید انگشتر طلا آن را استفاده میکنید اگر روکش باشد هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
۲. اگر به نیکل حساسیت دارید مطمئن شوید که فلز اصلی انگشتر از نیکل نیست تا مشکلی برای پوست شما ایجاد نشود.
۳. در صنعت جواهر سازی، اغلب از روکش طلای ۲۴ عیار روی مصنوعات استفاده میشود تا درخشندگی رنگ آن حفظ شود.
۴. حروف اختصاری “GP” روی کد طلا نشاندهنده این است که آن قطعه از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا دارد.
۵. برخی مواقع برای کاهش قیمت طلا ، روی آهن روکش طلا میکشند و به عنوان طلا به مشتری عرضه میکنند. برای اینکه از طلا بودن محصولی که خریداری کردهاید مطمئن شوید، فقط کافیست خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. طلا و نقره نباید به آهنربا بچسبند. اگر زیورآلاتی که خریدهاید به آهنربا چسبید، سریعا آن را به فروشنده پس دهید.
۶. هر چقدر ضخامت روکش طلا بیشتر باشد مقاومت و ماندگاری آن بیشتر میشود.
7. مدت زمان آبکاری طلا برای هر یک قطعه کوچک بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول میکشد. البته این زمان هم به عوامل مختلفی مثل ضخامت روکش طلا بستگی دارد. یعنی اگر زمان زیادتر باشد، لایه روکششده هم ضخیمتر خواهد بود.
بیشتر بخوانید :
کمپانی کره ای کیا موتورز جدید ترین کراس اوور خود را با نام سونت معرفی کرده است که قرار است در ابتدا در بازار هند عرضه شود و سپس در دیگر بازارهایی که هنوز اعلام نشده است. در ادامه با استار پارت نمایدنگی فروش لوازم یدکی هیوندای و کیا همراه باشید تا با این خودرو بیشتر آشنا شوید.
در طراحی کیا سونت برای بازار هند از دستگیره ها و آینه بغل های معمولی استفاده شده است همچنین در بخش جلویی این خودرو تفسیر تازه ای از جلو پنجره امضایی پوزه ببر کیا، چراغ های LED و دی لایت های LED مشاهده می شود.
طراحی و ساختار منحصر به فرد ستون C، کشیدگی شیشه عقب تا طرفین خودرو، چراغ های LED عقب و رینگ های آلیاژی ۱۶ اینچی برش کریستالی، استایل این کراس اوور کوچک را برای جوان ها تکمیل کرده است.
کابین کیا سونت نیز با یک نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی به همراهی صفحه آمپر دیجیتالی ۴.۲ اینچی که مثل یک واحد به نظر می رسند، مدرن شده است. طراحی زاویه دار داشبورد به سمت راننده، غربیلک فرمان اسپرت چند منظوره و کنسول مرکزی جمع و جور که فقط دکمه های ضروری روی آن به چشم می خورد هم از دیگر ویژگی های قابل توجه این کراس اوور کوچک کره ای هستند.
حتما بخوانید:
شرکت کیا همچنین بسیاری از ویژگی ها مثل دستگاه تصفیه هوای هوشمند با محافظت در برابر ویروس، سیستم صوتی پریمیوم Bose با هفت بلندگو و یک ساب ووفر، تهویه صندلی های جلو و نورپردازی داخلی LED را برای اولین بار در این سگمنت برای سونت ارائه کرده است. همچنین این ماشین از قابلیت استارت موتور از راه دور، چند حالت رانندگی و کنترل چسبندگی در مدل های اتوماتیک و شارژر بی سیم گوشی های هوشمند هم برخوردار است.
قلب تپنده این خودرو در بازار هند در دو مدل عرضه می شود؛ مدل بنزینی که 1.2 لیتری و 4 سیلندر بوده و همچنین مدل دیزلی توربو که در دو حجم 1 و 1.5 لیتری عرضه می شود.
گیربکس های پنج سرعته و شش سرعته دستی به همراه نمونه های هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه و شش سرعته دستی هوشمند جدید نیز برای انتقال قدرت به همه چرخ ها استفاده می شود.
منبع : https://www.star.parts/shop/
شیرین کننده مصنوعی (Artificial Sweeteners) یا جایگزین های قند و شکر، مواد شیمیایی اضافه شده به برخی غذاها و نوشیدنی ها هستند تا طعم آن ها را شیرین کنند. اگرچه برخی از شیرین کننده های مصنوعی حاوی کالری هستند، اما مقادیری از این مواد که به مواد غذایی و خوراکی اضافه میشود آنقدر اندک است که عملا کالری زیادی به بدن نمی رسانند.
شیرینکنندههای مصنوعی چگونه کار می کنند؟
سطح زبان شما توسط تعداد زیادی جوانه های طعم و مزه پوشانده شده است. هرکدام از این جوانه ها دارای چندین گیرنده طعم هستند که طعم و مزه های مختلفی را تشخیص می دهند.
هنگامی که غذا میخورید، مولکول های غذایی با گیرنده های طعم و مزه زبان شما برخورد میکنند. تناسب کامل بین گیرنده ها و مولکول های غذایی سیگنالی را به مغز شما می فرستد و به شما این امکان را می دهد طعم و مزه ها را شناسایی کنید.
به عنوان مثال، وقتی غذای شیرین میخورید مولکول های قند، به جوانه ها و گیرنده های چشایی برخورد میکنند و شما تشخیص میدهید که غذا شیرین است.
مولکول های شیرین کننده مصنوعی به اندازه کافی شبیه به مولکول های قند هستند بنابراین با خوردن غذاهای حاوی آن ها احساس میکنید چیز شیرینی خورده اید.
با این حال، آنها به طور کلی بسیار متفاوت از قند بدن شما هستند. آنها بدون داشتن کالری اضافی، طعم شیرینی را به زبان شما القا میکنند.
شیرین کننده مصنوعی رایج
رایجترین شیرین کننده های طبیعی عبارتند از:
ارتباط شیرین کننده های مصنوعی با اشتها و وزن
این مواد در بین افرادی که سعی در کاهش وزن دارند محبوب هستند. با این حال، اثرات آنها بر اشتها و وزن بر طبق مطالعات انجام شده متفاوت است.
برخی افراد بر این باورند که این مواد ممکن است اشتها را افزایش داده و باعث افزایش وزن شوند. (چون کالری کمی دارند و باید بیشتر بخورید تا سیرشوید)بنابراین جایگزینی غذاهای حاوی قند طبیعی با مواد شیرین کننده مصنوعی ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند.
بیشتر بخوانید :
شیرین کنندههای مصنوعی و دیابت
این مواد می توانند به مبتلایان دیابتی کمک کنند که مصرف قند اضافه شده را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر شیرین کننده مصنوعی در جمعیت های مختلف مورد نیاز است.
ایمنی و عوارض جانبی
به طور کلی شیرین کننده مصنوعی برای مصرف انسان بی خطر تلقی می شود. اما برخی از افراد بهتر است از مصرف آن ها خودداری کنند.
به عنوان مثال، افراد مبتلا به فنیل کتونونوری نادر متابولیک نادر (PKU) نمی توانند اسید آمینه فنیل آلانین را که در آسپارتام یافت می شود، متابولیزه کنند. بنابراین، افراد مبتلا به PKU باید از مصرف آسپارتام خودداری کنند.
علاوه بر این، برخی از افراد نسبت به سولفونامیدها حساسیت دارند برای این افراد ساخارین ممکن است به بروز مشکلات تنفسی، بثورات یا اسهال منجر شود.
منبع : جهان شیمی
آبکاری طلا یا روکش طلا چیست؟
از آنجا که طلای خالص (۲۴ عیار) بسیار نرم است نمیتوان از آن برای ساخت مصنوعات طلا استفاده کرد، آن را با فلزات گرانبهای دیگر آلیاژ میکنند تا درجه سختی آن بیشتر شود و خاصیت چکشخواری پیدا کند. وقتی یک مصنوع طلا با طلای ۱۸ عیار ساخته شد، برای اینکه محصول نهایی کاملا براق و درخشان باشد، روی آن را با یک لایه طلای ۲۴ عیار روکش میکنند.
یعنی در واقع، روکش کردن یک قطعه طلا بهوسیله طلا را آبکاری طلا میگویند. به آبکاریطلا در اصطلاح عامیانه، «تغییر رنگ طلا» هم گفته میشود. عموما افراد برای تغییر رنگ طلا، مثلا از زرد به سفید یا از سفید به طلای رزگلد از روش آبکاری استفاده میکنند. یا حتی ممکن است فقط برای نونوار کردن طلای قدیمی خود، آن را آبکاری کنند چون این کار باعث میشود تا طلا مثل روز اول، براق و درخشان شود.
بیشتر بخوانید : راهنمای خرید طلا
گفتیم که روکش کردن یک قطعه طلا بوسیله طلا به روش الکترولیز را آبکاری میگویند که در چندین انجام میگیرد. در طول آبکاری باید دما، ولتاژ و زمان با دقت چک شود تا مشکلی پیش نیاید.
۱. آماده سازی: براق کردن و تمیز کردن زیرکار در آبکاری طلا بسیار مهم و ضروری است. این کار اغلب توسط دینام صورت میگیرد. روی دینام فرچههای مویی، نمدی یا پنبهای قرار دارد که همراه با روغن پنزا برای از بین بردن خطهای تقریبا عمیق مورد استفاده قرار میگیرد. برای براق کردن روی کار هم از روغن پولیش مخصوص طلا و فرچه موئی استفاده میشود.
۲. شستوشو: زیرکار را با پودر شوینده و آب داغ میشویند تا همه چربیها از بین برود. سپس آن را در محلولی متشکل از ۳۰ گرم سیانور پتاسیم یا سدیم (NACN یا KCN) در یک لیتر آب مقطر میریزند. در آخر هم با آب شهری آن را آبکشی میکنند.
۳. لیزگیری و خشک کردن: زیرکار که قرار است روکش شود را درون محلولی متشکل از یک لیتر آب مقطر ۱۰۰ یا یک استکان اسید سولفوریک غلیظ (H۲SO4) قرار میدهند. سپس با آب شهر میشویند. در آخر هم فلز را با استفاده از خاک اره خشک میکنند تا همه رطوبت فلز گرفته شود.
۴. وان آبکاری: زیر کار را درون محفظهای شیشهای از نوع پیرکس- فایبر گلاس یا وان (محفظه) فلزی با پوشش P.V.C قرار میدهند و الکترولیت روی آن میریزند.
برای تهیه الکترولیت باید آب مقطر، یک گرم طلا با عیار بالا، ۳ گرم هیدروژن، ۵ گرم سیانور سدیم یا پتاسیم، ۳ گرم کربنات سدیم یا پتاسیم، یک استکان جوهر نمک و یک چهارم استکان محلول آمونیاک را با هم مخلوط کرد. البته این کار باید به صورت تخصصی و مرحلهبه مرحله و توسط کارشناس این امر صورت بگیرد.
منبع : طلا فروشی اینترنتی کیش طلا
اولین نسل هیوندای النترا در سال 1990 به عنوان سدان میان رده معرفی شد. این مدل نیز مانند مدل های آن زمان هیوندای دارای موتور 4 سیلندر میتسوبیشی بود. سری اول این محصول به ایران هم آمد که نسبتا موفق ظاهر شد.
در سال 1993 در اواخر عمر سری اول النترا، اولین بروز رسانی این خودرو انجام شد و ظاهر آن به خودرو های هیوندای شبیه تر شد.
نسل دوم النترا در سال 1995 به بازار عرضه شد، در این نسل ظاهر خودرو به شکل قوس دار طراحی شد.
بزرگترین تغییر نسل دوم در قسمت پیشرانه آن بود که از موتوری توسعه یافته که توسط خود هیوندای طراحی شده بود استفاده شد و این محصول در برخی کشورها به نام آوانته به فروش رسید.
این نسل نیز در سال 1998 به روز رسانی شد که هرگز به ایران راه پیدا نکرد.
جهشی بزرگ در نسل سوم برای النترا رخ داد؛ چرا که علاوه بر بهبود کیفیت، از پیشرانه ای به مراتب قوی تر در این خودرو استفاده شد. ایمنی النترا در این سری بسیار بهتر بود و در محصولات به فروش رسیده در امریکا از ایربگ های استاندارد استفاده می شد.
در سال 2003 این سری نیز دستخوش تغییر قرار گرفت و ظاهری به مراتب بهتر پیدا کرد. این مدل تحت نام آوانته به ایران هم آمد و با خودروهایی چون زانتیا و مزدا 323 به رقابت پرداخت.
هیوندای در چهارمین نسل از این خودرو با تغییر ظاهری و با کاهش جزئی طول سعی کرد تا به یک خودروی شهری کوچک تبدیل شود. این خودرو در کنار کیفیت وایمنی بالایی که داشت با دو نوع پیشرانه 4 سیلندر به بازار معرفی شد.
بیشتربخوانید :
شروع رشد:
نسل 5 (2010) انقلابی ترین نسل النترا بود، در این نسل بر خلافه نسل قبل هیوندای افزایش طول داده بود و با الگو برداری از سوناتا و بکار گیری انحنا های خاص و چراغ های عقب و جلوی زیبا، خودرویی بسیار موفق را راهی بازارفروش کرده بود.
همچنین این خودرو از سیستم پیشرانه کاملاً جدیدی بهره می برد.
در سال 2013 النترا به روز رسانی شد و اضافه شدن LED در چراغ ها ظاهری امروزی تر به این خودرو داد.
همچنین در این سال برای اولین بار مدل 2 در النترا که از پیشرانه 2 لیتری و جعبه دنده 6 سرعته بهره می برد معرفی شد که با استقبال چندانی رو با رو نشد.
در نسل 6 (2015) نیز ابعاد و کیفیت النترا بر پایه نسل قبل خود افزایش یافت.
در سال 2019 فیس لیفت جذاب النترا نسل 6 معرفی گردید که در آن با کشیده تر شدن چراغ های جلو و عقب و نیز پیوند خوردن چراغ جلو با جلوپنجره فرم دماغه و عقب این خودرو به کل تغییر کرد.
هیوندای به تازگی نسل جدید این خودرو را معرفی کرده است که تغییرات چشم گیری نیز کرده است.
چراغ های عقب و دماغه در این سری بیشتر به خودروهای اسپرت نزدیک است؛ از دیگر نکات النترا جدید پیشرانه بروز شده الکتریکی و کابین فوق مدرن آن می باشد.