نوین سازان

ساخت و ساز

نوین سازان

ساخت و ساز

شیب بندی استخر

در ساخت استخر باید توجه داشت که شیب بندی استخر به گونه ای تنظیم گردد که آب درون استخر هنگام تخلیه به یک نقطه در کف استخر هدایت شود .

عدم رعایت این نکته میتواند موجب خسارات ناشی از تخلیه ناکافی آب استخر گردد یکی از بزرگترین مشکلات عدم تخلیه آب باران و برف در فصل یخ بندان می باشد .

در صورتی که شیب بندی مناسب برای کف استخر در نظر گرفته نشده باشد آب برف و باران در طول فصل زمستان در کف استخر باقی مانده و طی سیکل های متناوب برودتی منجمد میشود و عملا کارائی سیستم عایق رطوبتی استخر را مختل می سازد .

یکی دیگر از معضلات عدم تخلیه آب استخر ، به جا ماندن رسوبات و جلبک های معلق در کف استخر می باشد این رسوبات که حاوی مواد قلیایی و اسیدی می باشند به مرور زمان در بافت رنگ استخرنفوذ کرده و پس از مدتی مشاهده خواهد شد که رنگ استخری دچار پوسته و تبله می شود .

شیب بندی استخر


عدم توجه به شیب بندی استخر در شرایط فنی حاد نیز منجر به شکست کل سازه هیدرولیکی و تنش های متناوب سازه هیدرولیکی میشود نفوذ آب به علت تخلخل سیستم آب بندی استخر به درون دیواره هل و کف استخر منجر به آسیب دیدگی آرماتورهای درون بتن شده و عمل اکسیداسیون بسیار سریعی انجام خواهد گرفت که در سریع ترین زمان باعث جداسازی آرماتور از بتن خواهد گردید و شدیدا سلامت سازه هیدرولیکی را با مخاطره مواجه میسازد .

سیستم آب بندی استخر عملا در مقابل تنش های شدید که منجر به شکست اساسی سازه استخر شود مقاومت ننموده و نهایتا هزینه های گزافی برای بازسازی استخر و تعمیرات ضمنی آن بوجود خواهد آمد شیب بندی استخر یکی از مراحل مهم در ساخت و نگهداری استخر  می باشد که می توان با رعایت اصول فنی و استفاده از متریال های مناسب از بروز مشکلات بعدی جلوگیری

موتورخانه هوشمند

در موتور خانه های موجود ،آبگرم تولیدی  به صورت دستی کنترل می شود و دمای تنظیم شده در آنها در فصول و ساعات مختلف روز تغییر نمی کند که این امر موجب هدر رفت بالای انرژی می شود.

با توجه به افزایش قابل توجه قیمت حامل های انرژی برای کاهش هزینه باید به سمت اصلاح سیستم موتورخانه ها حرکت کرد.

موتورخانه هوشمند  با کنترل مشعل ها و پمپ ها، موجب مصرف بهینه انرژی می گردد.

سیستم موتورخانه هوشمند ovio به تعداد طبقات و واحدهای ساختمانی ارتباطی نداشته و همچنین برای نصب آن نیازی به تخریب ساختمان و یا تغییر در موتورخانه نمی باشد.

نحوه عملکرد و کنترل سیستم هوشمند موتور خانه ovio

کنترل هوشمند موتورخانه ovio متشکل از یک دستگاه کنترلر مرکزی، صفحه نمایشگر،کنترلر های هواساز،کنترلر های پمپ های ژوکی،کنترلر های ph و سختی آب و سنسور های  دمایی می باشد که تعدادی سنسور بر روی دیگ های موتور خانه قرار میگیرند،تعدادی بر روی لوله آب رفت و برگشتی چیلر ها و تعدادی بر روی منابع کویلی.

در موتورخانه های سنتی در ابتدای فصل تا انتهای فصل دمای دیگ بر روی یک عدد ثابت تنظیم می گردد و موتورخانه همواره تحت فشار بوده و انرژی بسیار زیادی مصرف می کند.

در صورتی که در سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ovio دمای دیگ همواره در حال تنظیم شدن با توجه به دمای هوای بیرون (با در نظر گرفتن دمای مورد نیاز برای آب مصرفی) در حال تنظیم می باشد.

در نتیجه سیستم کنترل هوشمند موتورخانه بطور خودکار در روزهای سرد دمای دیگ را افزایش و در روزهای گرم دمای دیگ را کاهش می دهد.

از دیگر مزایای این سیستم که در تاسیسات مکانیکی ساختمان های اداری کاربرد فراوان دارد جلوگیری از یخ زدگی آب داخل لوله ها در زمان Standby دیگها می باشد.

در این زمان با راه اندازی دیگ و پمپ های سیرکوله گرمایش، از یخ زدگی سیستم جلوگیری میکند.

عایق رطوبتی استخر‍

عایق رطوبتی استخر به مجموعه ای از محصولات گفته می شود که وظیفه عایق کاری و آب بندی را  ساخت و نگهداری استخر برعهده دارند.

گستردگی عایق رطوبتی استخر به اندازه تمام نیازها و چگونگی محافظت استخر و نحوه ی آب بندی استخر ی باشد.

عایق رطوبتی استخر در هر مرحله از مراحل ساخت استخر قابل استفاده می باشد.

انواع عایق رطوبتی استخر را می توان به چندین دسته بندی مجزا تقسیم نمود.

  1. عایق رطوبتی استخر  بر پایه پلیمرها
  2. عایق رطوبتی استخر بر پایه اپوکسی ها
  3. عایق رطوبتی استخر بر پایه اکرلیک ها
  4. عایق رطوبتی استخر برپایه سیمان پلیمری

و انواع مختلف که در مراحل ساخت استخر مورد استفاده قرار می گیرند.

برای انجام عملیات عایق رطوبتی استخر شرایط محیطی و چگونگی استفاده از متریال مورد استفاده و حتی شناخت از سازه هیدرولیکی بسیار حائز اهیمت می باشد.

به کرات دیده شده استفاده از انواع آب بندی استخر با توجه به بالابودن کیفیت آن بعلت عدم استفاده صحیح و یا عدم رعایت ویژه مصرف نتوانسته است نتیجه مطلوب را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

توجه به شرایط محیطی و اطلاع از ساختار سازه هیدرولیکی کمک شایانی به استفاده از مواد عایق رطوبتی استخر می نماید.

در تجربیات ثابت شده مصرف کنندگان بدون اطلاع از ماهیت ساختار استخر اقدام به انجام عملیات عایق رطوبتی استخر نموده اند که متاسفانه بدلیل وجود فشار منفی آب که در واقع هجوم آب های سطحی و زیر سطحی به داخل استخر می باشدباعث شده عایق رطوبتی استخر از روی سطح بلند شده و پوسته شود.

در واقع می توان اذعان نمود عدم اطلاع از ساختار فیزیکی سازه هیدرولیکی مهمترین عامل عدم اخذ نتیجه از انواع مواد عایق رطوبتی استخر می باشدبررسی های دقیق و قابل لمس از سازه هیدرولیکی در جهت انتخاب عایق رطوبتی استخر منجر به کاهش هزینه های احتمالی بعدی و حتی کاهش هزینه انتخاب مواد آب بندی استخر می شود.

انواع پودرهای نفوذگیر و مواد زودگیر و آنی گیر رطوبتی و انواع موارد مشابه در گروه پودری عایق رطوبتی استخر قرار می گیرنداین مواد که ظاهر پودری دارند می توانند در مقابل جریانهای مختلف آب در جهت فشار منفی به آب بندی استخر برگردددر مقابل  عایق های پلیمری دو جزیی و عایق اکرلیکی دوجزیی در گروه مایع عایق رطوبتی استخر قرار دارند.این نوع مواد روی بتن و سیمان نهایی اجرا شده و با ایجاد لایه محافظ روی بتن و سیمان عملا از هدر رفتن آب جلوگیری بعمل می آورند و از این حیث جزو بهترین مواد عایق رطوبتی استخر می باشنداین نوع مواد به راحتی قابل اجرا و ترمیم می باشند و حتی در موارد استفاده از عایق پلیمری دو جزیی امکان عملیات رنگ استخری نیز به صورت همزمان وجود دارد

رنگ استخر و موارد اجرایی

موارد مهم در اجرای رنگ آمیزی استخر

استفاده از رنگ استخری به عنوان پوشش دکوراتیو استخر امری عمومی و اقتصادی ترین روش آب بندی استخر میباشد .

انتخاب رنگ استخری مناسب با پایه شیمیایی همگن با زیرکار استخر بسیار حائز اهمیت است با توجه به لایه سیمانی در ساخت استخر بعنوان آخرین لایه پوشش سخت کاری استخر ، میتوان از انواع رنگ های استخری استفاده نمود .

در استخر فایبرگلاس و استخر های فلزی و استخر های چوبی هر کدام به نوبه خود از همان متریال برای رنگ استخری استفاده میشود .

روش استفاده از رنگ های استخری بسیار آسان و سریع بوده و در صورتیکه عملیات رنگ آمیزی با دقت انجام پذیرد میتوان ازآب بندی استخرتوسط رنگ استخری اطمینان حاصل نمود در صورتی که استخر قبلا رنگ شده باشد باید توجه داشت قبل از اعمال رنگ جدید پایه شیمیائی رنگ قبلی بررسی گردیده و علت استهلاک آن مشخص شود .

قبل از اجرای رنگ جدید تا حد امکان تمام رنگ های قبلی و نواحی پوسته شده و سست باید جداسازی شود و تمامی قطعات آسیب دیده استخر با چسب آب بندی استخر ترمیم شود .

در صورت وجود جلبک و رسوبات ناشی از راکد بودن آب استخر ، باید پاکسازی شود و با اسید های مخصوص نسبت به شستشوی کامل استخر اقدام گردد در صورت وجود ترک های احتمالی و تبله نمودن سیمان میتوان از مواد مخصوص ترمیم استخر استفاده نمود .

باید توجه داشت هنگام اجرای رنگ استخر باید استخر در خشک ترین حالت ممکن بوده و شرایط جوی و محیطی و دمای زیرآیند استخر برای عملیات رنگ آمیزی قبلا پیش بینی شده باشد .

در اعمال برخی از اقسام رنگ استخر نیازی به خشک بودن کامل سیمان وجود ندارد و میتوان رنگ استخر را در حالت نم دار استخر اجرا نمود با توجه به روش رنگ آمیزی استخر و سلیقه ابزار مورد استفاده از جمله پمپ کمپرسور و غلطک و قلم مو میتوان رنگ استخر مناسب این ابزار را انتخاب نمود .

حائز اهمیت است بهترین روش اجرای رنگ استخر استفاده از قلم مو بوده و به تجربه ثابت گردیده است که رنگ‌آمیزی توسط قلم مو بهترین نتیجه ممکن را در پی خواهد داشت .

در اجرای آب بندی اسخر با رنگ استخری میتوان ا انواع توری فایبرگلاس جهت تقویت لایه رنگ استخر استفاده نمود مهمترین عامل تخریب رنگ استخر معمولا وجود غبار و نم و رطوبت زیر کار میباشد .

با توجه به وجود رطوبت در بافت سیمانی و نشتی آب استخر ، آب در بافت زیرین رنگ وارد شده و در انتها به صورت بخار میل به خروج از بافت سیمانی را دارد که همراه با فشار بالا موجب بلند شدن و پوسته شدن رنگ استخری خواهد شد .

غبار موجود روی زیرکار نیز یکی از عوامل جداسازی و تبله شدن رنگ استخری میباشد غبار روی سطح باعث ایجاد لایه نازکی می گردد که اجازه چسبندگی کامل رنگ را به زیرکار نمیدهد و در طی زمان کوتاهی موجب تبله شدن رنگ میگردد .

مهمترین و موثرترین عامل پوسته شدن رنگ استخری وجود آب و رطوبت پشت سازه استخر میباشد هنگام ساخت استخر اگر اجرای عایق رطوبتی استخر در قسمت بیرونی سازه مورد توجه قرار نگیرد آب با فشار منفی بالا میل به نفوذ به داخل استخر را می نماید که همراه با آن رنگ را از روی سطح سیمانی جدا نموده و به صورت حباب و تبله و تغییر رنگ مشاهده میشود عموما در تمام مراحل  ساخت استخر و نگهداری استخر باید توجه ویژه ای به اجرای عایق رطوبتی استخر گردد تا از حیث اجرای رنگ استخری بتوان بهترین نتیجه را کسب نمود .

در انتخاب رنگ استخر باید توجه نمود که انتظارات فنی از رنگ استخر پیش بینی شود مقدار فشار هیدرواستاتیک ، شرایط یخبندان و سیکل های متناوب برودتی و حرارتی ، نشت سازه ، تنش سازه ، عمر سازه ، شرایط فیزیکی و مکانیکی سازه و سایر فاکتور های مهمی که در یک سازه هیدرولیکی وجود دارد نیازمند انتخاب دقیق برای استفاده از یک نوع رنگ استخری مخصوص همان استخر خواهد بود

نکاتی درباره نگهداری از استخر که صاحبان استخرها باید بدانند

فقط راه اندازی و ساخت استخر مهم نیست و بعد از آغاز فعالیت آن، مهم‌ترین بخش به نوعی و نگهداری استخر است. طی پروسه نگهداری، شما نه تنها باید تجهیزات استخر ، محیط فیزیکی و تمام فاکتورهای مرتبط با استخر را ارزیابی کنید، بلکه به بهداشت و امنیت آن نیز اهمیت بدهید. اگر نگهداری استخر را به دست متخصصان ندهیم و یا موردی را از چک لیست اساسی آن خط بزنیم، قطعا در آینده به مشکل بر خواهیم خورد و کیفیت استخر به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. برای اینکه تمام موارد توصیه شده در مبحث نگهداری و مراقبت از استخر را رعایت کنیم، بهتر است یک چک لیست داشته باشیم. چیزی که در ادامه این مقاله میخوانید به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

کارهایی که باید به صورت هفتگی در مراقبت و نگهداری از استخر انجام دهید

  • کارهایی مثل چک کردن سطح ph آب استخر و میزان کلر آن باید به صورت هفتگی و منظم انجام شود.
  • صافی پمپ و سبد اسکیمر باید هر هفته تخلیه شده و با دقت تمیز شوند.
  • از آنجایی که بهداشت و تمیزی استخر برای ما بسیار مهم است، باید هفته‌ای دست‌کم ۲ تا ۳ بار تمام دیوارها و کف استخر را تمیز کرده و ترجیحا برس بکشیم. (حتما ابتدا همه سطوح را از آلودگی پاک کنیم سپس برس بکشیم)
  • تمام اجسام و اشیاء کف استخر را با کمک برگ گیر جمع کنید.
  • تمام مواد شیمیایی که عمدتا برای ضدعفونی کردن آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند را دقیقا مطابق توصیه ها و دستورالعمل های شرکت سازنده به آب اضافه کنیم.
  • به صورت هفتگی سطح آب را چک کنید. این سطح معمولا نباید کمتر از میزانی باشد که پمپ نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. (سطح آب بهتر است کمی بالاتر از نصف ارتفاع دهانه اسکیمر در نظر گرفته شود)
  • سطح و میزان تمام مواد ضدعفونی کننده آب را سنجیده و تنظیم کنید.
  • در نگهداری استخر به صورت هفتگی با دقت فاکتورهای مثل رنگ، شفافیت یا وجود هرگونه آلودگی در آب استخر را بررسی کنید.
  • همه اجسامی که روی آب شناورند را از آب خارج کنید

***در بررسی سطح کلر و ph آب استخر به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • محدوده استاندارد و منطقی ph آب استخر باید بین ۷.۴-۷.۶ باشد. اگر ph از این محدوده فراتر رفت یا کمتر بود، باید با کمک مواد کاهش یا افزایش دهنده ph اقدام به تنظیم محدوده آن کنید.
  • باید حتما به این نکته توجه کرد که تنظیم ph یکبار در هفته کافی است.
  • سطح کُلر باقیمانده در استخر باید در محدوده ۱-۳ ppm باشد.