نوین سازان

ساخت و ساز

نوین سازان

ساخت و ساز

چند حقیقت جالب از طلا، این فلز شگفت‌انگیز!

طلا یکی از زیباترین و پرطرفدارترین فلزات در جهان است که ارزش بسیار بالایی دارد. امروزه از آن در خوراکی‌ها هم استفاده می‌شود. حقایق جالب طلا و جواهر کم نیستند. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید حدود چند ده هزار سال است جواهرات وارد زندگی بشر شده و اتفاقا نقش مهمی هم ایفا می‌کنند. در نوشتار حقایق جالب درباره طلا با مجله asby همراه باشید.

طلا خاصیت درمانی دارد.

می‌توان طلا را به شکل مایع درآورد و به صورت عضلانی تزریق کرد. طلا در درمان سرطان و آرتروز روماتوئید موثر است. گفته می‌شود که استفاده از طلا به عنوان روش درمانی در هفتاد درصد موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

مصرف طلا در دندانپزشکی

آقایان نیلو کایرو(Nilo.Cairo) و ا. برینکمن(A.Brinckmann) تحقیق ارزنده‌ای به نام” مواد پزشکی“ ارائه دادند که در آن طلای کلوئیدی به عنوان درمان‌گر شماره یک چاقی مطرح شده است.

دندانپزشکی

بیشتر طلاهای استفاده شده در دندانپزشکی به صورت آلیاژ با دیگر فلزات مانند پلاتین، پالادیوم، نقره، مس و روی می باشد. طلا عنصری غیرسمی بوده و در اثر فرآیندهای بیولوژیکی برای استفاده های دندانپزشکی آماده می گردد.

برای دندانپزشک استفاده از این فلز به علت مقاومت بالا ، سختی زیاد ، بادوامی آن مناسب است، همچنین طلا هرگز سائیده نشده و تیره نمی شود. همچنین مقاومت بالا نسبت به عوامل شیمیایی باعث جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی طلا می گردد.

برخی از افراد از طلا می‌ترسند.

ترس از طلا را آوروفوبیا (Auorophobia) می‌نامند. افرادی که به آوروفوبیا مبتلا هستند در صورت دیدن طلا دچار حمله عصبی می‌شوند.

کاربرد طلا در صنایع هوافضا

در حدود ۲.۲ درصد از تقاضای طلا در دندانپزشکی مصرف می‌شود زیرا علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، با همان نرخ رشد مینای دندان منبسط می‌شود.

میزان تقاضا برای دندانپزشکی و مصارف صنعتی در طول سال تقریباْ ثابت می‌باشد و تغییرات خاصی را نشان نمی‌دهد.

طلا شما را خنک نگه می‌دارد.

از طلا در ساخت کلاه فضانوردان و مخصوصا شیشه آن استفاده می‌شود. طلا اشعه فرابنفش را منعکس کرده و همزمان اجازه می‌دهد که نور خورشید به داخل کلاه بتابد. بدین‌ترتیب، فضای داخل کلاه روشن، اما خنک باقی می‌ماند.

طلا فلزی است که می‌شود آن را خورد.

طلا یک فلز غیر سمی است؛ از این رو می‌توان لایه‌های نازک آن را همراه با غذا یا نوشیدنی خورد. در برخی فروشگاه‌ها برگ‌ها و لایه‌های نازک طلا را می‌فروشند و بعضی رستوران‌ها نیز افشانه طلا را به غذاهای خود اضافه می‌کنند. لازم نیست نگران خطرناک بودن آن باشید، زیرا طلا به راحتی هضم می‌شود و مشکلی برای بدن شما ایجاد نخواهد کرد.

در اقیانوس‌ها طلای زیادی وجود دارد.

هر مایل مکعب از آب دریا حاوی ۲۵ تن طلا است. بنابراین در تمام اقیانوس‌ها بیش از ۱۰ میلیارد تن طلا وجود دارد؛ اما متاسفانه هیچ راهی برای استخراج آن تاکنون پیدا نشده است

بیشتر بخوانید : خرید اینترنتی طلا 

نکات مهم قبل از فروش طلا

برای فروش طلا توصیه می کنیم تا حد امکان به فروشگاه‌های معتبر طلا و جواهر فروشی مراجعه کنید. اگر به همان مغازه که خرید کرده‌اید بروید که خیلی بهتر است. حتما قبل از فروش از چند مغازه مختلف قیمت بگیرید تا مطمئن شوید طلای خود را ارزان نمی‌فروشید. حتما از روی فاکتور خرید وزن و عیار طلای خود را چک کنید تا با اطلاعات کافی به مغازه بروید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام فروش طلا و جواهر، اجرت و همچنین درصد و مالیات از کار شما کسر خواهد شد. پس انتظار قیمت بالا نداشته باشید.

وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد.

بیشتر بخوانید : خرید اینترنتی طلا

اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند که این برای فروشنده عادی چندان خوشایند نیست. اگر شما یک طلا با سنگ بدلی داشته باشید، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌شود اما در زمان فروش وزن سنگ‌های بدلی از وزن کل طلا کم شده و فقط پول طلا به شما پرداخت خواهد شد. اگر قصد سرمایه‌گذاری در طلا دارید و نمی‌خواهید در آینده متقبل هزینه شوید، دور زیورآلات مزین به سنگ‌های بدلی را خط بکشید. سنگ‌های قیمتی ریز هم ارزش مالی ندارند و برای سود بردن از خرید و فروش جواهر باید فقط به سراغ سنگ‌های درشت و سنگین بروید. وگرنه سنگ‌های ریز ارزش‌افزوده‌ای برایتان به همراه نخواهند داشت.

بیشتر بخواندی : خرید انگشتر طلا

انواع زنجیر طلای مردانه:

۱. زنجیر کابلی

سبک زنجیر کابلی، کلاسیک و بسیار ساده است. این نوع زنجیر از بیضی‌های توی هم رفته درست شده است و ظاهری شیک و جذاب دارد. زنجیر کابلی از نوع زنجیرهای ظریف به شمار می‌رود و هم برای زنان و هم برای مردان مناسب است.

۲. زنجیر مارینر یا ملوانی

نوع دیگری از زنجیر طلا وجود دارد که آن را با نام مارینر یا ملوانی می‌شناسند. ظاهر این گردنبند شبیه به حلقه‌های بیضی شکلی است که در هم قفل شده‌اند. میان بیضی‌ها یک تکه صاف و عمودی از طلا قرار گرفته که آن را شبیه به لنگر می‌کند. ضخامت این سبک زنجیر کمی بیشتر است. بنابراین از جمله گردنبندهای پهن شناخته می‌شود که طرفداران بیشتری در میان آقایان دارد.

۳. زنجیر کوبایی سنتی

از دیگر گردنبندهای طلا مردانه می‌توان به زنجیر کوبایی سنتی اشاره کرد. این طرح سنگین، پهن و به شکل بافت ساده است.

بیشتر بخوانید : راهنمای تعیین سایز انگشتر

۴. زنحیر توپی

این سبک از زنجیر هم از گوی‌های کوچک و بزرگ و مهره‌های کروی شکل تشکیل شده است. هر گوی به وسیله رشته باریکی از طلا به دیگری متصل شده است.

۵. زنجیر کارتیر

محبوب‌ترین زنجیر خصوصا در میان آقایان، زنجیرهای طرح کارتیر هستند. پهنای مناسب این نوع زنجیر باعث می‌شود که به زیبایی روی بدن قرار بگیرد. کارتیر پهنای نسبتا زیادی دارد و از انواع طلاهای سنگین است. البته این نوع زنجیر در میان بانوان هم طرفداران زیادی دارد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید اینترنتی طلا

گردنبند طلا مردانه می‌تواند یک اکسسوری جذاب برای شما باشد که ظاهرتان را به یک ظاهر لوکس و زیبا تبدیل ‌کند. برای انتخاب گردنبند طلا برای آقایان باید به نکاتی که گفته شد با دقت توجه کنید. انواع گردنبند را متناسب با تیپ، لباس، علاقه‌مندی و جثه خود تهیه کنید تا بهترین خرید را داشته باشید.

منبع : طلافروشی آنلاین آزادی

فرق طلای رز گلد با طلای زرد و سفید

طلای خالص به طور کلی زرد رنگ است. هر چه میزان خلوص طلا بیشتر باشد، رنگ آن هم زردتر خواهد بود. در حالیکه طلای RoseGold به رنگ‌های صورتی کمرنگ یا قرمز در بازار وجود دارد.

اگر طلای زرد ۱۰۰% خالص باشد، حالت نرمی دارد و امکان ساخت زیورآلات با آن وجود ندارد. به همین دلیل با اضافه کردن فلزات دیگر و ساخت آلیاژ طلا درصد خلوص آن‌را پایین می‌آوردند.

فلزات مرسوم برای انجام این کارمعمولا مس، نقره، نیکل، قلع و… است. ساخت آلیاژ طلا برای طلای زرد و سفید در کارخانه های ایرانی انجام می‌شود. اما فرمول ساخت طلای RoseGold بسیار پیچیده است. به همین دلیل شمش طلای RoseGold معمولا از کشورهای اروپایی به کشور وارد شده و در کارخانه‌های تولید طلای ایرانی با طلای خالص ترکیب می‌شود. و به‌این شکل آلیاژ طلای رزگلد مورد نیاز برای ساخت محصولاتی مانند سرویس طلا RoseGold ، دستبند طلای RoseGold ، نیم ست طلا RoseGold ، انگشتر طلا RoseGold و… به دست می‌آید.

بیشترین عیار زیورآلات طلای زرد ۲۴ است در حالیکه بیشترین میزان عیار برای طلای رزگلد ۱۸ است. همچنین طلای زرد قدمت بسیار بیشتری دارد ولی طلاهای مشهور به رزگلد از تولیدات جدیدتر و به‌روز در بازار هستند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید انیترنتی طلا

فرق طلای رزگلد و طلا سفید

طلای سفید به رنگ سفید در بازار وجود دارد اما رزگلد اغلب به دو رنگ صورتی و قرمز دیده می‌شود.

طلا سفید از ترکیب طلای خالص با دیگر فلزات که حداقل یکی از آن‌ها سفید رنگ است به وجود می‌آید. از جمله فلزاتی که در ساخت طلای سفید به کار می‌رود می‌توان به پلاتینیوم، نیکل، منگنز و به مقدار کم‌تر مس اشاره کرد. در حالیکه طلا RoseGold ترکیبی از طلای خالص و مس است.

بیشترین عیار طلای سفید نیز مانند طلای رزگلد ۱۸ است.

منبع : مجله طلا و جواهر asby

چه مواردی در تعیین قیمت طلا تاثیر گذار است؟

علاوه بر وزن طلا عوامل مهم دیگری نیز در تعیین قیمت آن تاثیر دارند، از جمله:

 عیار طلا:

عیار مورد استفاده در اکثر زیورآلات موجود در بازار ایران ۱۸، ۲۱ و یا ۲۲ است. بغیر از مبلغ تمام شده، تفاوت میزان عیار تاثیر کمی بر روی میزان درخشندگی و زردی محصول نهایی نیز دارد. اما این تفاوت رنگ نسبت به تفاوت قیمت ایجاد شده بسیار جزئی و قابل اغماض است.

سبک ساخت طلا:

تکنیک ها و روش های ساخت بسیاری برای ساخت طلا وجود دارد. از ذوب و قالب گیری گرفته تا فرم دهی با دست. به همین دلیل تولید محصولاتی مانند گوشواره خوشه‌ای از تولید گوشواره پیرسینگ سخت تر و پر هزینه تر است. پس اگر قصد پایین آوردن هزینه خرید طلا را دارید، به نوع محصول انتخابی خود توجه ویژه داشته باشید.

 طراحی طلا:

اولین قدم در تولید هرنوع از زیورآلات، طراحی آن است. طراحی اگر برای تولید یک محصول در تعداد بالا باشد، قیمت چندانی نخواهد داشت. (چون قیمت آن روی تعداد بالای محصولات سرشکن می‌شود) همچنین طراحی محصولات پیچیده هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت. بعضی از طراحان طلا و جواهرات نیز با توجه به میزان شهرتی که دارند دستمزد بیشتر یا کمتری طلب می‌کنند.

اجرت طلا:

استادکاران تولید طلا بسته به روشی که برای تولید بکار می‌برند و میزان شهرتی که دارند، میزان مشخصی دستمزد طلب می‌کنند که مسقتیما بر روی قیمت تمام شده‌ی طلا تاثیر می‌گذارد.

کشور سازنده:

درصورتی که طلای مورد نظر شما ساخت ایران نبوده و وارداتی باشد، تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز، مالیات، عوارض گمرکی و دیگر هزینه های واردات کالا قرار خواهد گرفت.

استفاده از انواع جواهرات و سنگ های زینتی:

وجود جواهرات مانند زمرد، عقیق، فیروزه و… تنها بر روی ظاهر زیورآلات شما تاثیر نمی‌گذارد، بلکه قیمت آنرا نیز متاثر خواهد ساخت.

بیشتر بخوانید: