نوین سازان

ساخت و ساز

نوین سازان

ساخت و ساز

انواع طلا هندی

گفتیم که طلای هندی در شهرها و مناطق مختلف طراحی و قیمت‌های متفاوتی دارد. به همین خاطر در ادامه برخی از انواع طلا هندی را به شما معرفی کرده‌ایم.

طلای ملیله‌کاری هندی (Filigree)

ملیله‌کاری، شاخه‌ای از هنر فلزکاری است که با مفتول‌های نازک نقره یا طلا انجام می‌پذیرد. این طرح در ساخت طلای هندی بسیار رایج و محبوب است به این دلیل که بسیار ظریف و زیبا ساخته می‌شود و طراحی‌های منحصر به فرد هم دارند. در این سبک از پیچاندن فلز با ظرافت زیاد به یک الگوی یا طراحی دقیق دست پیدا می‌کنند.

طلا و جواهر کُندان (Kundan)

جواهرات کندان یا جواهرات سنتی هند که از امپراطوری مغول ساخته شده است، از طلا و نقره با سنگ‌های قیمتی طبیعی ساخته می‌شوند. سنگهای قیمتی همچون زمرد، الماس و یاقوت کبود گوهرهای رایجی هستند که در ساخت مصنوعات طلای هندی (طلای کندان) به وفور مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مدل از طلا از چندین لایه سنگ قیمتی و فلزات گرانبها ساخته می‌شود که با ظرافت کامل به یکدیگر متصل می‌شوند.

برای اطلاعتان بد نیست بدانید که این مدل طراحی طلا در اواخر قرن ۱۶ میلادی توسط طراحان طلا و جواهر مغولی ابداع شد. آنها با تلفیق دو تکنیک مختلف، شکل جدیدی از جواهر را پدید آورند که امروزه به عنوان طلای سنتی هندی از آن یاد می‌شود. آنها در طرح خود زیورآلات سنتی را با سنگ‌های قیمتی و فلزهای گرانبها همانند طلا ترکیب کردند و نام طرحشان را نیز «کندان» گذاشتند.

بیشتر بخواندی :

جواهرات میناکاری هندی (Meenakari)

میناکاری در سبک‌های مختلف طراحی و تولید طلا و جواهر در کشور هند استفاده می‌شود. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، در دنیای مد و فشن، طلای میناکاری‌شده از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دلیلش هم این است که رنگ و طرح‌های ویژه‌ای به طلاهای معمولی می‌بخشد. جواهرات میناکاری‌شده در انواعِ رنگ‌ها، طرح‌ها و شکل‌ها در اختیار مشتری‌ها قرار دارند تا هر فردی بنا به سلیقه شخصی خود، هرآنچه می‌خواهد را انتخاب و خریداری کند. این طلاها عموما قیمت مناسبی هم دارند، در نتیجه برای معتادان به مد و فشن که عاشق تنوع هستند، گزینه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای بشمار می‌روند.

جواهرات هندی کادا (KADA)

جواهرات هندی کادا بیشتر به صورت جفت هستند و قسمت داخلی هر Kada با طرح‌های گل، مانند گل مینا، پوشیده شده که آنها را بسیار خاص کرده است. در گذشته در قسمت خارجی کادا از الماس‌های تراش نخورده استفاده می‌شد که انتهای هر کادا توسط شکل‌هایی از حیوانات مانند فیل‌هایی با تنه‌های در هم آمیخته تزئین می‌شد. این جواهرات زیباترین هدیه طلا در هندوستان مخصوصاً به عنوان هدیه عروس محسوب می‌شوند.

منبع : طلای آزادی

استخرهای فایبر گلاس

تکنولوژی  فایبرگلاس برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی در آمریکا ودر صنعت هواپیماسازی مورد استفاده قرار گرفت و از سال ۱۹۹۰ به بعد در طرح ها و شکل های مختلفی از استخرها وارد بازار شد .

فایبرگلاس یک نوع پوشش کامپوزیت است که اکثرا بدلیل داشتن مقاومت خوب آن در مخازن آب ، صنعت خودروسازی و حتی هواپیماسازی ازآن استفاده می کنند .

از جمله مزیت های ساخت استخرهای فایبرگلاس می توان به موارد زیر اشاره نمود :

۱ . سرعت نصب و اجرای بالاتر نسبت به استخرهای بتنی :

میانگین زمان اجرای استخرهای بتنی حدود ۳الی ۶ ماه می باشد ، این در حالیست که نصب و راه اندازی استخرهای پیش ساخته تنها ۳ الی ۶ هفته می باشد .

۲ . صاف بودن سطح و عدم وجود سطح ناصاف یا تیزی :

سطح اکثر استخرهای بتنی کاشی کاری شده و یا به همان صورت آستر باقی می ماند که در طول زمان شاهد جدا شدن کاشی ها و یا خلل و فرج در سطوح استخرهای بتنی و به طبع شاهد ناصاف شدن آنها می باشیم.

این در حالیست که استخر های فایبر گلاس دارای سطح یکنواخت وصاف بوده وهیچ گونه آسیبی در طول زمان به بدن شما وارد نمی کند .

بیشتر بخوانید : تعمیر استخر

۳ . دارای طرح های مختلف و رنگ های متفاوت :

استخر های فایبرگلاس دارای مدل های دایره ای ، بیضی ، مربع ، مستطیل می باشند .

۴ . آب بند بودن و داشتن سازگاری بامواد شیمیایی ( ازن و کلر) :

در استخر های بتنی مشاهده شده که اغلب از دیواره ها ، محل قرارگیری چراغ های داخل استخر و حتی کف استخر نشتی آب ایجاد می شود ، که برای نشتی یابی گاها با طی شدن زمان زیادی همراه است ، لاکن اینگونه نشتی ها در استخر های فایبرگلاس بسیار به ندرت بوجود آمده و تنها دلیل  نشتی از آنها ایجاد ترک و یا سوراخی می باشد که بر اثر ضربه شدید به آنها بوجود آمده باشد .

۵ . داشتن مقاومت بسیار بالا :

همانطور که در  ابتدا اشاره شد فایبرگلاس کامپوزیت های حاوی الیاف می باشد . تعدادی از الیاف ها شامل الیاف شیشه ، الیاف کربن ، الیاف ارامید و… هستند . همچنین از انواع رزین ها درساخت فایبرگلاس ها میتوان به پلی استر ، نیل استر و اپوکسی اشاره نمود که دارای مقاومت خوب در برابر خوردگی و دما هستند .

درپایان این خود مشتری است که بایستی با توجه به نیاز خود ، هزینه پرداختی و عواملی که در مقاله ذکر شد انتخاب کند که استخر های بتنی را برگزیند یا فایبر گلاس را .

منبع : تام استخر

نکات مهم برای بالا بردن کیفیت استخر و پایین تر آوردن هزینه های ساخت استخر

ساخت استخر و البته نگهداری آن نیازمند صرف هزینه و البته زمان است. اما با دنبال کردن نکاتی که در این صفحه توضیح داده شده، می توان تا حد زیادی هزینه های استخر را کاهش داده و کیفیت آن را افزایش داد.

۱- استفاده از لوله های یو پی وی سی  در تجهیزات و لوله کشی های زیر کار استخر

به جای لوله های گالوانیزه که این امر به دلیل وجود کلر در آب استخر و مقاومت لوله های یوپی وی سی در برابر کلر باعث طول عمر بیشتر درلوله ها می گردد و نیز در بازار هزینه لوله های یوپی وی سی از لوله های گالوانیزه عدد قابل توجه ای کمتر می باشد.

۲. استفاده از اسکیمر برای تصفیه آب های سطحی استخر

در استخر های سرپوشیده بابت تصفیه آبهای سطحی استخر برای پایین آمدن هزینه ها بهتر است از اسکیمر بر روی دیواره استفاده شود تا از مخازن سر ریز در داخل تصفیه خانه استفاده شود . این امر باعث کم شدن فضای استفاده شده در تصفیه خانه و نیز حذف یک مخزن سر ریز در داخل تصفیه خانه می شود . که در نتیجه کم شدن هزینه های بابت کندکاری اتاقک تصفیه خانه و هزینه مخزن و لوله و اتصالات بین مخزن و پمپ ها می شود.

بیشتر بخوانیید : نعمیر استخر

۳- کاشیکاری استخر در زمان ساخت به جای رنگ کردن آن .

اینکار علاوه بر زیبایی باعث عمر بیشتر استخر نیز می شود  در صورتی که رنگ های استخر به صورت تقریبی هر سال و یا در بهترین حالت هر ۲ سال یک بار نیاز به ترمیم و رنگ کاری مجدد دارند.

۴-استفاده از کنترلرهای دیجیتالی  کنترل دمای آب استخر

که این کار علاوه بر کنترل دقیق دمای آب استخر در زمان نگهداری و استفاده از استخر در دراز مدت باعث کاهش هزینه ها از قبیل استهلاک در پمپ ها و تجهیزات نیز باعث کاهش مصرف گاز در زمان استفاده از استخر می شود.

۵-تهویه مناسب در استخر های سر پوشیده با استفاده از سنسورهای کنترل رطوبت در اگزاست فن های استخر می توان تهویه مناسبی در محوطه استخر ایجاد کرد که این کار علاوه بر کاهش مقدار کارکرد فن اگزاست و کاهش استهلاک در فن و کاهش مصرف برق نیزباعث ایجاد یک هوای مناسب در محیط استخر شده و در درازمدت باعث جلوگیری از پوسیدگی در تجهیزات روشنایی و تجهیزات فلزی در محیط استخر می شود.

منبع : https://www.tomestakhr.com/


چگونه می‌توان سایز انگشتر را بزرگ یا کوچک کرد؟

بعد از یک دوره کاهش وزن، امکان دارد که اندازه حلقه شما برای انگشتتان کمی بزرگتر شود. خوشبختانه طلا فروشی‌ها به راحتی می‌توانند انگشت شما را اندازه بگیرند و مطابق آن سایز انگشترتان را نیز کمتر کنند و انگشترتان را با اندازه‌ای جدید تحویل شما دهند.

برای کوچک کردن انگشتر ، تعمیرکار طلا اول حلقه را برش می‌دهد و بخش از آن را بریده و کنار می‌گذارد تا حلقه تنگ‌تر شود. سپس دو انتهای آن را به هم جوش داده و انگشتر به حالت دایره‌ای خود بر می‌گردد. برای بزرگ کردن انگشتر هم طلاساز پس از برش حلقه، آن را می‌کشد تا به اندازه دلخواه برسد. سپس از فلزات دیگر برای پر کردن این فاصله بهره می‌گیرد.

به طور کلی، متخصص‌های طلا و جواهر، انگشتر را برش می‌دهند تا اندازه آن را بزرگ یا کوچک کنند و سپس دوباره حلقه را جوش می‌دهند. در انتها هم دقیقا روی همان قسمتی که برش انجام شده هویه‌کاری انگشتر  انجام می‌شود. اما توجه داشته باشید که انگشترها پس از تغییر سایز، از محلی که بریده و دوباره هویه‌کاری شده‌اند ضعیف می‌شوند. فرقی هم نمی‌کند که این برش و جوش‌کاری در کدام بخش انگشتر انجام شده باشد. در هر صورت، اگر فشار زیادی روی آن بخش وارد شود، احتمال شکستن حلقه زیاد خواهد بود. بنابراین، بهتر است در زمان خرید دقت کافی داشته باشید و انگشتری تهیه کنید که قابلیت تغییر سایز داشته باشد تا به راحتی بتوانید آن را به سایز دلخواهتان درآورید.

بیشتر بخوانید :

برای انگشتری که برای دست گشاد شده می‌توانید خودتان در خانه از چسب سیلیکون هم کمک بگیرید. به این صورت که مقدار بسیتر کمی سیلیکون شفاف را در بخش داخلی حلقه بریزید. سپس با یک تکه چوب یا پلاستیک سطح آن را صاف کنید تا برآمدگی نداشته باشد. انگشتر را در جایی ثابت بگذارید تا سیلیکون خشک شود. بسته به نوع سیلیکون، ممکن است خشک شدن آن، بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول بکشد.

منبع : https://www.azadi.gold/


رنگ طلا

در هنگام خرید انگشتر طلا می‌توانید رنگ‌های مختلفی را انتخاب نمایید. با این وجود سه رنگ که از بیشترین محبوبیت برخوردار می‌باشند شامل طلای زرد، سفید و رزگلد است. طلای زرد تنها نوع طلایی است که به طور طبیعی وجود دارد. طلای زرد در حالت خالص، یک فلز بسیار نرم است و دارای سختی ۲/۵ در مقیاس Mohs می‌باشد.

برای اینکه بتوان طلا را در تولید جواهرات به کار برد، آن را با سایر فلزات از قبیل مس و روی مخلوط می‌کنند. بنا به غلظت و ترکیب عناصری که با طلا مخلوط می‌گردند، این فلز رنگ‌های مختلفی را به خود می‌گیرد.

مزایای طلای زرد

از نظر تاریخی محبوب‌ترین فلز مورد استفاده برای ساخت و تولید انواع جواهرات است.

در بین سه نوع رنگ محبوب و پر استفاده طلا، ضد حساسیت‌ترین می‌باشد.

طلای زرد دارای خالص‌ترین رنگ می‌باشد.

طلای زرد را می‌توان به راحتی با الماس‌هایی که از درجه رنگی پایین‌تری برخوردار هستند، تطبیق داد.

کار کردن با آن بسیار آسان است.

معایب طلای زرد

برای نگهداری از آن باید طلا و جواهرات به صورت مرتبط تمیز و جلا داده شود.

به علت نرم بودن مستعد فرورفتگی و خراش است.

در طبیعت چیزی به اسم طلای سفید وجود ندارد. طلای سفید مخلوطی از طلای زرد و فلزات سفیدی مانند پالادیوم، نقره، نیکل و روی است. آلیاژ این فلزات به طلا کمک می‌کند تا رنگ سفید کمرنگی به خود بگیرد و از سختی و دوام بیشتری برخوردار شود. رنگ سفید نقره‌ای طلای سفید به دلیل پوشش نهایی این آلیاژ با فلز قیمتی به نام رودیوم بدست می‌آید.

مزایای طلای سفید

امروزه طلای سفید به محبوب‌ترین رنگ برای خرید طلا و جواهرات بدل شده است.

نسبت به پلاتین از قیمت مناسب‌تری برخوردار می‌باشد.

به دلیل مخلوط شدن با فلزات مستحکم، از دوام و مقاومت بیشتری نسبت به طلای زرد برخوردار است.

معایب طلای سفید

هر چند سال یک بار باید توسط رودیوم آبکاری شود تا رنگ و براقیت سفید نقره‌ای خود را بازیابد.

در صورت وجود نیکل در آلیاژ طلای سفید، ممکن است که باعث واکنش‌های آلرژیک شود.

رزگلد نیز مانند طلای سفید به صورت طبیعی پیدا نمی‌شود. رزگلد ترکیبی از طلای زرد خالص با آلیاژهای مس و نقره می‌باشد. وجود این فلزات رزگلد را سخت‌تر کرده و رنگ صورتی زیبایی به آن می‌بخشد. عمق رنگ در طلای رزگلد به مقدار مس به کار رفته در آن بستگی دارد. به این معنا که هر چه میزان مس موجود در آن بیشتر شود، رنگ طلای رزگلد به قرمز متمایل می‌گردد.

بیشتر بخوانید : خرید دستبند طلا

مزایای طلای رزگلد

به دلیل وجود مس که فلز ارزان قیمتی تلقی می‌شود، طلای رزگلد نسبت به سایر رنگ‌های طلا مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

به دلیل وجود مس در ترکیب آن، نسبت به طلای زرد و سفید از استحکام بیشتری برخوردار است.

رزگلد به آسانی با الماس‌هایی که از درجه رنگ پایینی برخوردار باشند تطبیق پیدا می‌کند.

معایب رز گلد


طلای رزگلد باید به طور مرتب تمیز و جلا داده شود.

طلای رزگلد ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود.

منبع : https://www.azadi.gold/