نوین سازان

ساخت و ساز

نوین سازان

ساخت و ساز

اصطلاحات نگهداری و افزودنیهای مواد غذایی :

کافئین زدایی(DECAFFEINATION):به حذف کافئین از نوشیدنیهای حاوی کافئین مانند چای و قهوه اطلاق میگردد.

2شیرین کننده ها(SWEETENERS): هر نوع شیرین کننده به غیر از شکر که بمنظور کاهش کالری غذاها و کنترل چاقی، کنترل دیابت و جلوگیری از پوسیدگی دندانها به مواد غذایی افزوده میشوند. مانند: سوربیتول، مالیتول، ساخارین، آسپارتام، گلیسرول، مانیتول، گزیلیتول و استویا.

3نگهدارنده ها(PRESERVATIVE): مواد شیمیایی طبیعی و یا مصنوعی که بمنظور به تعویق انداختن فساد مواد غذایی استفاده میگردند. مانند: نیترات سدیم، نیتریت سدیم، دی اکسید سولفور، نمک، شکر و یا سرکه.

4عامل شلات و یا کلات کننده(CHELATING AGENT): این مواد به یونهای فلزی سمی مانند آرسنیک، سرب و جیوه چسبیده و آنها را به ترکیبات کمتر سمی و قابل دفع تبدیل میسازند.عامل کلات ساز با بدام انداختن اتمهای فلزی از بی رنگ شدن و یا ترشیده شدن مواد غذایی نیز جلوگیری میکند.

5جادب رطوبت(HUMECTANT):موادی هستند که بمنظور جلوگیری از خشک شدن مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرند.

6طعم دهنده ها(FLAVOURES):این مواد طعم و بوی خاصی به مواد غذایی میبخشند.

7تثبیت کننده ها(STABALIZERS): این مواد قوام و استحکام بافت مواد غذایی را افزایش میدهند. مانند آگار و پکتین.

8غلیظ کننده ها(THICKENERS): این افزودنیها با جذب آب موجود در مواد غذایی، ویسکوزیته(گرانروی) مواد غذایی را افزایش میدهند. مانند: نشاسته، کلاژن، زرده تخم مرغ، آگار، ژلاتین و پکتین.

9رنگ دهنده غذا(FOOD COLORING): این مواد بمنظور جبران رنگ از دست رفته طی فرآوری محصولات و یا برای جذاب ساختن مواد عذایی کاربرد دارند. کارامل و زعفران دو رنگ دهنده طبیعی میباشند.

10امولسیون کننده ها (EMULSIFIERS): امولسیون به مخلوط دو ماده (مایع) امتزاج ناپذیراطلاق میگردد مانند مخلوط روغن در آب. مواد امولسیون کننده مخلوط های امولسیون را پایدار نگه میدارند تا دو ماده از یکدیگر جدا نشوند.

11آنتی اکسیدانها(ANTIOXIDANTS): آنتی اکسیدانها بعنوان نگهدارنده (با جلوگیری از تاثیر اکسیژن بر غذا) و یا بعنوان مواد مفید برای سلامتی به فراورده های غذایی افزوده میگردند

12حجم دهنده ها(BULKING AGENTS): این مواد حجم مواد غذایی را افزایش میدهند. مانند نشاسته.

13عامل ضد کلوخه ساز(ANTICAKING AGEN):این مواد از بهم فشرده شدن و تشکیل کلوخه مواد پودری شکل همچون نمک و یا شیر خشک جلوگیری میکنند.

14مواد کف زدا(ANTIFOAMING AGENT):این مواد تشکیل کف و یا گاز در مواد غذایی را کاهش داده و یا حذف میکنند.

15عامل کنترل کننده اسیدیته(PH CONTROL AGENT=ACIDITY REGULATOR):این مواد برای تغییر و یا کنترل خصلت اسیدی و یا قلیایی مواد غذایی استفاده میگردند.

16- اسیدها (ACIDS):نوعی افزودنی که بعنوان طعم دهنده،آنتی اکسیدان و یا نگهدارنده از آنها استفاده میشود. مانند: اسید مالیک، اسید تارتاریک، اسید لاکتیک، اسید فرماریک، اسید سیتریک و سرکه 

سیستم ها و روش های تصفیه آب استخ

از مهم ترین ارکان ساخت استخر و یا تعمیر و نگه داری استخرها، سیستم تصفیه آب و روش به کار رفته برای این کار است که تاثیر بسزایی در سلامت افراد و کاهش مصرف انرژی دارد. که در این مقاله به توضیح آن خواهیم پرداخت.

عدم رعایت میزان مناسب ترکیبات شیمیایی در آب استخر موجب مشکلات جدی در کیفیت هوای استخر و خوردگی و فرسایش تجهیزات در ساختمان تاسیسات مکانیکی آن می شود. تجهیزات تصفیه آب استخر و جکوزی  باید به صورت جداگانه در محیط های اختصاصی که دارای تهویه مناسب هستند و فشار منفی بر آن ها اعمال می شود قرار بگیرند. این تجهیزات شامل ضد عفونی کننده و گند زدایی اولیه، کنترل کننده PH ،پمپ ها و تجهیزات تصفیه و گرمایش آب است.

دیاگرام سیستم تصفیه آب استخر

مشکلات کیفیت هوای استخر معمولا به علت ترکیب شدن کلر با ضایعات زیست محیطی به و جود می آیند به خصوص آمونیاک که یک محصول جانبی حاصل از تعرق افراد است. ترکیب کلر با با این ضایعات باعث به وجو آمدن کلرمین ها می شود که معمولا جز ترکیبات حاوی کلر در نظر گرفته می شوند. افزودن مواد شیمایی به آب استخر به طور کل موجب افزایش سطح آلودگی آب می شود به خصوص در استخر های با کاربری بالا که می تواند سطح آلودگی در یک روز تا دو برابر افزایش یابد.

سیستم ھا و روش ھای تصفیه آب استخر

تاثیر کلر بر کاهش مقدرا میان آمونیاک به عوامل مختلفی از جمله : دمای عملکرد آب، ph آب، میزان غلظت کلر و میزان ذرات جامد حل شده در آب بستگی دارد.در جکوزی ها به علت دمای عملکرد بالاتر و بالا بودن نسبت تراکم جمعیت در هر واحد حجم آب این میزان آلودگی بسیار بیشتر و بالا تر است.

اقدامات زیر امکان کاهش غلظت کلرامین در آب و هوا را نشان می دهد:

ازن زنی :

زدایی و ضد عفونی کردن آب باشد. اگرچه ازن قادر به حفظ سطح میزان ذرات، که داری اثر میکروب کشی هستند نیست. بنابر این ناگزیر به نگه داشتن کلر در غلظت در غلظت های پایین ازن به میزان قابل توجهی موجب کاهش غلظت کلر در آب می شود. در غلظت های بالا نیز ازن می تواند جایگزین مناسبی برای کلر در فرآیند گند

5.0 تا 5.1 kg/mg به عنوان باقی مانده هستیم.

نرخ تعویض آب :

غلظت بالای ذرات جامد حل شده در آب به طور مستقیم نشان دهنده میزان سطح ترکیبات کلر دار است. برای جلو گیری از تولید زباله های زیستی و زنگ زدن اجزای مختلف استخر و جکوزی نرخ تعویض آب مناسب بسیار ضروری و مهم است. اندازه گیری رسانش یک روش موثر برای کنترل نرخ تعویض آب استخر و جکوزی به منظورحفظ سطح کیفیت آب و به حداقل رساندن مصرف آب است. در استخر هایی با نسبت تراکم جمعیت بالا بازیافت گرمایی یک روش بسیار مناسب برای کاهش مصرف انرژی برای گرمایش است

تفاوت های هیتر یا گرمکن های استخر شنا

در گذشته هیتر استخری به عنوان یک آپشن جالب برای استخر شنا شناخته شده بود، اما اکنون به یکی از تجهیزات استخر نسبتاً ضروری تبدیل شده است. زیرا صاحبان استخر همواره  در تلاش برای استفاده از استخر در تمام فصل های سال بوده اند که به کمک هیتر استخری این امر امکان پذیر شده است. با این حال انتخاب و خرید هیتر نامناسب می تواند مشکلات ناخواسته برای تسیسات استخر ایجاده کند و هزینه های اضافی به بار آورد.

هیتر استاندارد یا خانگی

برای نگهداری استخر باید  هر چند روز یکبار آشغال ها و شاخ و برگ درختان روی سطح آب را توسط توری آشغال گیر تمیز کنید. انجام این کار سریع ترن و آسان ترین راه برای حفظ شفافیت آب است. آشغال های شناور روی سطح آب استخر در نهایت ته نشین می شوند و تمیز کردن آن ها سخت تر و زمان بر خواهد بود. شما می توانید با استفاده از توری آشغال گیر و هر وسلیه مفید دیگری که در دسترس است، سطح آب را تمیز کنید. انجام این کار عملکرد سیستم فیلتراسیون را افزایش داده و مقدار کلر مصرفی استخرتان را کاهش می دهد.

هیتر تجاری یا ASME

هیترهای تجاری به صورت خاص برای استفاده های تجاری طراحی شده اند و توسط انجمن مهندسان مواد آمریکا (ASME) ارزیابی شده اند. برخلاف هیترهای خانگی، هیترهای تجاری می توانند به صورت همه روزه و تمام وقت کار کنند. از این رو هیترهای ASME با استفاده از مواد با دوام تر جهت عملکرد مناسب، طراحی و ساخته می شوند.

هیترهایی که در ساخت استخر خانگی استفاده میشوند  در دو نوع مختلف جرقه زنی الکترونیک و میلی ولت می باشند. لذا قبل از خرید باید به تفاوت بین آن ها توجه شود.

سیستم جرقه زنی الکترونیکی

در هیترهای استخری دارای جرقه زنی الکترونیکی، زمانی که نیاز به گرمایش وجود دارد، شمعک توسط جرقه روشن می شود. در این هیترها باید همواره سنسورها فعال باشند و جریان برق برقرار باشد.

سیستم جرقه زنی میلی ولت

در هیترهای دارای سیستم جرقه زنی میلی ولت، از یک شمعک روشن ثابت که زیر یک ژنراتور قرار داده شده است، استفاده می شود. ژنراتور از گرمای ناشی از شعله شمعک برای تولید مقداری توان الکتریکی استفاده می کند. این توان تولیدی برای عملکرد دیگر قسمت های سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

شیرین کننده ها :

شیرین کننده ها به دو دستهٔ طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند.

شیرین کننده های طبیعی در دسته بندی مواد شیمیایی عموماً جزء گروه کربوهیدراتها می باشند و از کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده اند و عبارتند از مونوساکاریدها مانند گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز؛ دی ساکاریدها مانند ساکاروز، لاکتوز و مالتوز رافیتوز یک سه قندی است که از گالاکتوز، گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است.

الکل های پلی هیدریک (پلی ال ها) در مواد غذایی شامل گلیسرین، سوربیتول، مانیتول و پروپیلن گلایکول هستند.

تمام آنها به استثنای پروپیلن گلایکول شیرینی کمتری از قندها دارند و چنانچه به مقادیر کم مصرف گردند مزه آنها نامشخص است.

پلی ال ها گاهی به عنوان شیرین کننده اصلی مصرف می شوند مثلاً در آدامس های بدون شکر گزیلیتول هم یکی از مواد جایگزین شونده قندهای طبیعی است که از گزیلوز به دست می آید.

این ترکیبات به عنوان شیرین کننده های ضعیف bulk sweeteners نیزمعروفند.

شیرین کنندههای ضعیف عموماً به اندازه ساکاروز شیرین اند و بنابراین تقریباً به همان میزان مصرف میشوند.

شیرین کننده های ضعیف از قندهای هیدروژنه می باشند: شربت گلوکز هیدروژنه، ایزومالت و مانیتول در شیرینیهای بدون قند مصرف می شوند.

سوربیتول در شیرینی های بدون قند و مرباهای دیابتی مصرف می گردد و از گزیلیتول در آدامس های جویدنی بدون قند استفاده می کنند.

نکته :

شیرین کنندههای ضعیف برای متابولیزه شدن نیاز به انسولین ندارند بنابراین دیابتی هامی توانند از آنها استفاده نمایند.

سوربیتول، مانیتول و گزیلیتول به ترتیب از طریق احیای قندهای سوربوز، مانوز و گزیلوز به دست می آیند.

شیرین کننده های مصنوعی جزء گروه شیرین کننده های قوی (intense sweeteners) محسوب می شوند.

این شیرین کننده ها چندین برابر ساکاروز شیرین اند و بنابراین در غلظتهای بسیار کم مورد استفاده قرار میگیرند.

برخی از شیرین کننده های قوی عبارتند از  آسه سولفام , آسپارتام سوکرالوز ، ساخارین

این مواد افزودنی در غذاهای کنسرو شده، شیرین کننده های روی میزی، آب سیب، نوشابه های سبک، ماست ها، دسرها، مخلوط های نوشیدنی، قرص های شیرین کننده و فراورده های کم کالری و بدون قند کاربرد دارند.

اگرچه مشکل می توان شیرینی را تعریف نمود و آنرا به طور قطع اندازه گیری کرد، اما مقایسه شیرینی نسبی مواد مختلف امکان پذیر است.

چند راه‌حل منطقی برای کاهش مصرف انرژی پمپ تصفیه استخر(بخش دوم)

زمانی که از پمپ تصفیه استخر غیر استاندارد که راندمان کمی دارد و تنها با یک سرعت یکنواخت، آب استخر را تصفیه می‌کند استفاده شود، روزانه انرژی بسیار زیادی هدر می‌رود. علاوه بر این، فاکتورهای دیگری مانند روشن کردن پمپ آب استخر برای یک مدت طولانی، عدم ضدعفونی کردن آب و به هم خوردن تعادل شیمیایی آن، که همگی در ارتباط با پمپ استخر هستند، هر کدام به نوعی باعث هدر رفت انرژی کل در فضای استخر و تاسیسات استخر می‌شوند.

۱. فیلترهای تصفیه کننده آب بزرگتری تهیه کنید

نوع فیلتر استخر تاثیر بسیار زیادی بر روی مصرف انرژی پمپ استخر دارد. متخصصان توصیه میکنند که برای استخرهایی که مایل به کاهش مصرف انرژی هستند از فیلترهایی استفاده شود که کارایی و بازده بسیار بالایی دارند و یا اینکه سایز بزرگتری دارند. فیلترهای دیاتومه از حیث کارایی و بازده بسیار مناسب و مقرون به صرف هستند. قدرت تصفیه و فیلتراسیون در این فیلترها بالا است و زحمت کار پمپ تصفیه استخر را کاهش میدهد. از طرف دیگر فیلترهایی که سایز بزرگی دارند بهتر از فیلترهای کوچک اقدام به فیلتراسیون میکنند و در عمل اینها هم کار پمپ آب استخر را کاهش میدهند.

2. پمپ استخر خود را کوچکتر کنید

در انتخاب پمپ ها باید به دو فاکتور توان و ظرفیت آبدهی آن ها (دبی یا débit) توجه کرد. اگر به فکر صرفه جویی در مصرف انرژی پمپ در تاسیسات استخر خود هستید، حتما از پمپ هایی که از توان پایین اما ظرفیت آبرسانی بالایی برخوردار هستند استفاده کنید. برای مثال، در بین دو پمپ A  که دارای توانی ۱ اسب بخار و پمپ B با ۱.۵ اسب بخار، اگر ظرفیت آبدهی پمپ A بیشتر از B است حتما پمپ A را انتخاب کنید.

۳. سعی کنید از الکتروموتورهای پر بازده استفاده کنید

موتورهای کهنه، نه راندمان خوبی دارند و نه به صرفه جویی در انرژی کمکی میکنند. خوشبختانه امروه میتوان با کمی جستجو در بازار تجهیزات استخر  الکتروموتورهای پربازده  و موثر (Energy Efficient) را تهیه کرده و جایگزین این موتورهای بدردنخور قدیمی کرد. فناوری های بکار رفته در این الکتروموتورها کارایی و عملکردشان را نسبت به موتورهای معمولی بالاتر برده و باعث شده در مجموع تا ۲۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشیم.

۴. تعدادی ضدعفونی کننده کمکی و یدک در دست و بال خود داشته باشید

هرچه مقدار مواد ضدعفونی کننده کمتر باشد، زحمت تصفیه آب بیشتر میشود. تصفیه کردن نیز یک پروسه زمانبر و نیازمند انرژی است. اما اگر مواد ضدعفونی کننده زیاد و متنوع باشند سیستم تصفیه کمتر کار میکند و بیشتر در حال استراحت است. درنتیجه هم راندمان آن بیشتر میشود و هم در مصرف انرژی پمپ استخر صرفه جویی خواهد شد