نوین سازان

ساخت و ساز

نوین سازان

ساخت و ساز

میناکاری روی طلا چیست؟

میناکاری روی طلا یعنی به وسیله‌ی رنگ‌های لعاب‌دار مخصوصی نقش‌هایی را روی مصنوعات طلا بکشند و سپس آنها در حرارت زیاد بپزند تا رنگ و نقش ثابت شود. طلا تنها فلزی است که هنگام ذوب شدن با مینا اکسید نمی‌شود و به همین دلیل است که می‌توان هر نوع طرح و نقشی را روی آن پیاده کرد.

بد نیست بدانید میناکاری روی طلا در زمان سلجوقیان به اوج خود رسید. در این دوران بود که ظروف میناکاری و برنجی نیز متداول شد و حتی این آثار به کشورهای همسایه ارسال می‌شد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید طلا

میناکاری بر روی طلا چه کاربردی دارد؟

در دنیای مد و فشن، طلای میناکاری‌شده از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دلیلش هم این است که رنگ و طرح‌های ویژه‌ای به طلاهای معمولی می‌بخشد.

جواهرات میناکاری‌شده در انواعِ رنگ‌ها، طرح‌ها و شکل‌ها در اختیار مشتری‌ها قرار دارند تا هر فردی بنا به سلیقه شخصی خود، هرآنچه می‌خواهد را انتخاب و خریداری کند. این طلاها عموما قیمت مناسبی هم دارند، در نتیجه برای معتادان به مد و فشن که عاشق تنوع هستند، گزینه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای بشمار خواهند رفت.

تنوع این محصولات بسیار زیاد است. از جنس‌های ارزان با طلاهایی که عیار کم و قیمت پایین دارند گرفته تا طلاهای گران‌قیمتی که از مواد خوب ساخته شده و در نهایت میناکاری‌شده‌اند.

هنرمندانی که به طراحی این جواهرات می‌پردازند، برای خلق آثار منحصربه‌فرد وقت و زمان زیادی صرف می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، مزیت طلای میناکاری‌شده در تنوع رنگ، طرح و قیمت آن است.

این جواهرات در همه مدل‌ها از انگشتر و دستبند گرفته تا گوشواره و گردنبند استفاده می‌شوند. شما می‌توانید برای ایجاد یک تیپ خاص برای خود، از یک قطعه طلای میناکاری‌شده درشت استفاده کنید. یا برای ست کردن جواهرات خود با لباستان، از چندین قطعه کوچک‌تر بهره بگیرید.

استفاده از طرح‌های رنگی برای داشتن تیپ و استایل شخصی و منحصربه‌خود، بیشتر توصیه می‌شود. به این صورت با هر لباس خود، از جواهراتی همرنگ می‌توانید بهره بگیرید. بنابراین، پیش از خرید جواهرات و طلای میناکاری‌شده حتما به رنگ و طرح لباس‌های خود توجه داشته باشید تا پولتان را بیهوده خرج نکرده باشید. به تِم و طرح جواهر هم توجه داشته باشید.

منبع : https://www.asby.ir/

طلا یا الماس ؛ کدام یک مناسب شماست؟

طلا یا الماس سوالی است که احتمالا بسیاری از افراد به آن فکر کرده‌اند؛ مخصوصاً در مورد اینکه چرا الماس تا این اندازه گران است و آیا واقعا الماس سنگ کمیابی است یا فقط در بازار جواهرات به خاطر داشتن مشتری زیاد با این قیمت‌های گزاف فروخته می‌شود؟

طلا کمیاب‌تر است یا الماس

اگر بخواهیم میزان وجود الماس در جهان را با طلا مقایسه کنیم باید بدانید الماس در حدود ۲۰۰ هزار واحد در هر میلیارد در سطح زمین است. بنابراین، به خاطر نادر بودن الماس‌ها نمی‌توان استفاده خیلی زیادی از آنها داشت. بعلاوه، روند طبیعی تبدیل شدن کربن به الماس بسیار پرمشقت و سخت است و خیلی کم پیش می‌آید که موفقیت‌آمیز باشد.

با این تفاسیر کاملا واضح است که الماس طبیعی و قابل استخراج نایاب‌تر از طلاست.

اما در فرم اولیه و حالت خام، طلا بسیار کمیاب‌تر از الماس است. به این خاطر که کربن را در همه جای کره خاکی می‌توان پیدا کرد و در مقایسه با طلا، بسیار رایج و فراوان است. (همان‌طور که می‌دانید فرم اصلی و اولیه الماس، کربن است که تحت فشار و حرارت زیاد به این جواهر گرانبها تبدیل می‌شود.)

البته در آخر باید گفت، مراحل ساخت الماس مصنوعی پاسخ به این سوال که کدام یک کمیاب‌تر است: طلا یا الماس؟ را پیچیده می‌کند. چون دانشمندان می‌توانند در محیط آزمایشگاهی شرایطی را فراهم کنند که گرافیت به الماس بدل شود. شرایطی که به فوران آتشفشان و سال‌های طولانی نیازی ندارد. اما هیچ روش آزمایشگاهی برای تولید طلای مصنوعی وجود ندارد.

البته الماس‌های مصنوعی با اینکه با مواد طبیعی ساخته می‌شوند اما از ارزش و بهای زیادی برخوردار نیستند و در بازار با قیمت حداقل ۳۰ درصد کمتر از الماس طبیعی خرید و فروش می‌شوند.

بیشتر بخوانید :

خرید گوشواره طلا

خرید دستبند طلا

طلا گرانتر است یا الماس

در پاسخ به اینکه آیا ارزش  خرید طلا بیشتر است یا الماس باید یک قانون کلی را برایتان یادآوری کنیم: هر چه سنگ یا فلز قیمتی کمیاب‌تر باشد، قیمت و ارزش آن بیشتر خواهد بود. بنابراین، الماس از طلا گران‌تر و با ارزش‌تر است. این در حالی است که در بالا هم اشاره کردیم که کمیابی الماس خیلی بیشتر از طلا نیست. اما چون طلا به اندازه کافی برای رفع نیاز بازار استخراج می‌شود، به نسبت الماس از ارزش کمتری برخوردار است.

به عبارت دیگر، دلیل گرانی الماس فقط کمیاب بودن آن نیست، بلکه این است که به اندازه تقاضای بازار، موجود نیست.

شاید برایتان جالب باشد که طلا، پانزدهمین ماده گرانبهای جهان است. الماس در این لیست در رتبه سوم قرار دارد. در رتبه‌های اول و دوم کالیفورنیوم (یک فلز خالص) و ضدماده قرار دارند.

منبع : https://www.azadi.gold/shop/

معیارهای برای خوش تیپ شدن با طلا و جواهرات باید در نظر بگیریم

برای خوش تیپ شدن با طلا و جواهرات باید لباس و اکسسوری‌ها با هم ست باشند. شاید در نگاه اول ست کردن جواهرات با لباس به نظرتان خیلی هم عجیب و سخت نباشد، اما در واقع اشتباه می‌کنید! این انتخاب می‌تواند یک جریان سخت و گیج‌کننده باشد. به این خاطر که ممکن است پس از پوشیدن لباس و آویختن زیورآلات تازه متوجه شوید با رنگ لباس، رنگ پوست یا فرم صورت یا لباس شما تناسب ندارد. به همین دلیل لازم است با یک‌سری اصول و قواعد کلی در مورد ست کردن طلا با لباس آگاه باشید تا همیشه خوش‌لباس به‌نظر برسید.

کدام مهم‌تر است: لباس یا جواهرات؟

این سوالی است که شما باید پاسخ دهید. آیا می‌خواهید بیشتر از هر چیز جواهرات خود را به معرض نمایش بگذارید یا ترجیح می‌دهید لباس‌هایتان در چشم باشند؟ وقتی بتوانید این سوال را به خود پاسخ دهید، می‌توانید انتخاب صحیحی برای اکسسوری‌ها داشته باشید. شما می‌توانید با یک قطعه طلای خاص، یک لباس ساده را به تیپی شیک و منحصربه‌فرد تبدیل کنید. اما اگر دیده شدن لباس برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است، توصیه می‌کنیم به سراغ جواهرات کوچک و کم زرق‌وبرق بروید که خیلی نگاه‌ها را به خود جلب نکنند و تاکید روی لباس‌ها بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید طلا

جواهرات را با توجه به لباس‌های خود انتخاب کنید

اغلب خانم‌های خوش سلیقه می‌دانند که برای شیک‌تر دیده شدن لازم است از اکسسوری‌های استفاده کنند که رنگ و طرح آن با لباسی که به تن دارند، تناسب کامل داشته باشد. مثلا اگر لباس سیاه و سفید می‌پوشید، بهتر است از از زیورآلاتی به رنگ سفید یا مشکی استفاده کنید. یا اگر یقه لباستان باز است، از گردنبندهای بلند و آویزدار استفاده کنید.

از ترکیب فلزات کمک بگیرید

خوشبختانه این روزها ترکیب چندین فلز گرانبها با هم را در طراحی‌های بسیاری از طلاسازان دنیا و طراحان نوپا می‌توان دید. بسیاری از هنرمندانی که در حوزه ساخت طلای دست‌ساز فعال هستند، همانند طراحان گالری پرسته، با ترکیب طلا و دیگر فلزات یا متریال‌ها به طراحی و ساخت زیورآلات بسیار شیک و منحصر به فردی می‌پردازند که در نوع خود بی‌نظیر بشمار می‌روند. وقتی از فلزات گوناگون همانند طلا، نقره، مس یا برنج در کنار هم استفاده می‌کنید، یعنی چندین بافت و رنگ متفاوت را با هم ترکیب کرده‌اید که به استایل شما جلوه‌ی زیباتری می‌بخشد. زیورآلاتی که جنس‌های متفاوتی دارند را می‌توانید به صورت لایه‌ای در کنار هم استفاده کنید تا بهترین نما و جلوه را داشته باشند.

انگشتر، گردنبند و دستبند را به صورت چند لایه استفاده کنید

منظور از چند لایه چیست؟ اینکه طرح‌ها، بافت‌ها و اندازه‌های مختلفی از یک زیورآلات را انتخاب و به‌طور هم‌زمان استفاده کنید. مثلا یک زنجیر کوتاه با یک پلاک بسیار ریز را دور گردن خود ببندید به‌طوری که آویزان نباشد. در لایه دوم، زنجیری بلندتر را انتخاب کنید که آویز یا سنگ بزرگ‌تری از آن آویزان است، یا در خودش طرح خاصی دارد. در لایه سوم، زنجیر گردنبند باید بلندتر باشد و به همین ترتیب. رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های متفاوت در کنار هم نمای بسیار زیباتری از طلا ایجاد می‌کنند.

منبع : https://www.asby.ir/

اجرت ساخت جواهرات چگونه محاسبه می‌شود؟

اجرت جواهرات همیشه بیشتر از اجرت طلاست. به این خاطر که ساخت جواهر دقت و زمان بیشتری نیاز دارد و چون از سنگ‌های قیمتی در ساخت آنها استفاده می‌شود و احتمال شکستن این سنگ‌ها وجود دارد، معمولا کار پر خطری محسوب می‌شود و در نتیجه برای ساخت جواهر اجرت بیشتری دریافت می‌شود.

در نتیجه،جواهر با اینکه بسیار زیبا و چشم‌نواز است، اما قیمت خرید آن با قیمت فروشش تفاوت بسیار زیادی دارد.

وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید طلا

اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند که این برای فروشنده عادی چندان خوشایند نیست.

نکته دیگری که هنگام فروش طلا باید در نظر داشته باشید این است که، قیمت‌گذاری سنگ‌ها در طلاهایی که با سنگ‌های بدلی تزئین شده‌اند با طلاهایی که سنگ‌های قیمتی دارند، متفاوت است.

اگر شما یک طلا با سنگ بدلی داشته باشید، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌شود اما در زمان فروش وزن سنگ‌های بدلی از وزن کل طلا کم شده و فقط پول طلا به شما پرداخت خواهد شد.

یعنی پول جواهر (بدلی یا واقعی) را داده‌اید اما نمی‌توانید هنگام فروش آن پول را بگیرید؛ در واقع شما بهای استفاده از زیبایی این سنگ‌ها را پرداخت کرده‌اید و ارزش مالی برایتان ندارد.

منبع : طلا فروشی آنلاین آزادی گلد

کاربرد پایه جواهرات چیست؟

پایه جواهرات برای همه‌ی انواع زیورآلات طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از انواع انگشتر گرفته تا دستبند، گردنبند، نیم‌ست و سرویس طلا . از رایج‌ترین مدل‌های پایه‌ی جواهرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پایه جواهر دیواره‌دار یا حفره‌ای (Bezel)

این پایه با دیواره‌های خود دورتادور نگین را احاطه می‌کند. از این پایه اغلب برای محافظت و نگهداری سنگ‌هایی که تراش فانتزی دارند همانند الماس گلابی شکل استفاده می‌شود. نوع دیگر آن به صورت قوسی، فقط قسمتی از سنگ و نگین را در بر می‌گیرد که به آن، مدل نیمه دیواره می‌گویند.

پایه جواهر چنگه‌ای (Prong)

جواهرات پایه چنگه‌ای برای مدل‌های تک نگین کاربرد دارد. به این دلیل که هدف از طراحی آن جلب توجه بیننده به نگین جواهر است نه فلز پایه. از این پایه جواهر برای نگین‌های با ارزش بسیار بالا و الماس استفاده می‌کنند. به این خاطر که طراحی آن باعث می‌شود تا نور بیشتری به الماس تابیده شود و در نتیجه درخشش و زیبایی بیشتری پیدا کند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید انگشتر طلا

پایه جواهر چنگه‌ای V شکل (V-prong)

این پایه‌ی جواهرات، چنگکی دارد که از سمت بالا به صورت V  خمیده شده است. از پایه چنگه‌ای V شکل برای سنگ‌های دارای گوشه‌های زاویه‌دار است برش مربعی الماس گلابی شکل استفاده می‌شود. چون چنگه‌های پایه به خوبی از زوایای تیز نگین‌ها محافظت می‌کند.

پایه جواهر تیفانی (Tiffany)

پایه تیفانی دارای ۶ چنگک است و به منظور درخشش هر چه بیشتر الماس طراحی و ساخته شده است. از آنجا که کمپانی تیفانی آن را ساخته و دیگر برندها اجازه استفاده از این طرح را ندارند، نام پایه هم به همان نام تجاری شرکت شناخته می‌شود.

پایه سولیتر (Solitaire)

پایه جواهرات سولیتر به این گونه است که فقط یک سنگ در مرکز آن قرار می‌گیرد. این مدل بسیار محبوب و رایج است و اغلب با مدل چنگه‌ای همراه است. اما سولیترهایی هم هستند که به شکل پایه دیواره‌ای طراحی می‌شوند.

پایه کانالی (Channel)

این پایه مخصوص، الماس‌های گرد است و ظاهری براق و مجلل را به وجود می‌آورد. با انتخاب الماس‌های گرد، طراح صفی مرتب از سنگ‌ها را با درخششی بیشتر از سنگ‌های باگت خلق می‌کند.

پایه سنگفرشی (Pavé)

وقتی که سطح طلا  از تعدادی سنگ و نگین ریز پوشیده شده باشد، پایه سنگفرشی (Pavé) نامیده می‌شود. این نام برای این انتخاب شده که سطح آن مانند یک تکه از خیابان با سنگ‌های گرانیتی فرش شده است

منبع : مجله طلا و جواهر