نوین سازان

ساخت و ساز

نوین سازان

ساخت و ساز

روش‌های تولید طلای سبک

قطعاً اصطلاح طلای سبک، می‌تواند اصطلاحی آشنا برای علاقه‌مندان به صنعت طلا و جواهرسازی و همچنین مشتریان این حوزه لوکس باشد، چرا که از سال‌های انتهایی قرن گذشته و ابتدای قرن معاصر، استفاده از زیورآلات و طلای کم وزن به یکی از پرکاربردترین و پرتقاضاترین صنایع و محصولات ساخته شده از فلز گران‌بهای طلا شناخته شده است.

پیدایش این نوع طلا در واقع به سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۸۰ میلادی برمی‌گردد که قطعاً توانست صنعت تولیدات طلا و جواهرات و صنایع وابسته با این فلز گران‌بها را متحول نماید و همچنین به افراد و خانواده‌های متوسط کمک نماید تا بتوانند از زیورآلات طلا استفاده نمایند.

در واقع باید گفت که امروزه تقریباً نیمی از طلای موجود در جهان را انواع مختلف طلای سبک تشکیل می‌دهد. ما در این مقاله سعی داریم که به بررسی مفهوم طلای سبک، تاریخچه پیدایش این نوع طلا و انواع روش‌های تولید آن بپردازیم تا در هنگام خرید طلای سبک و ارزان، اطلاعات کافی داشته باشید.

روش‌های تولید طلای سبک

به‌طور کلی باید گفت که چهار روش تولید انواع زیورآلات طلا و جواهر در دنیا وجود دارد:

  • ساخت طلا به روش ریخته‌گری
  • ساخت طلا به روش پرس کاری
  • ساخت طلا به روش الکتروفرمینگ
  • ساخت طلا به روش ساخت دستی یا همان روش سنتی

اما لازم به ذکر است که برای تولید انواع طلای سبک تنها از دو روش ساخت طلا به روش پرس کاری و ساخت طلا به روش الکتروفرمینگ استفاده می‌شود. بنابراین ما در این بخش از مقاله سعی داریم که به معرفی و بررسی این دو روش خاص بپردازیم.

ساخت طلا به روش پرس کاری

در حال حاضر باید گفت که درصد بیش‌تری از طلا و جواهرات ساخته شده از طلای کم وزن در صنعت طلاسازی با روش پرس کاری ساخته می‌شوند؛ در واقع به جرات می‌توان گفت که ساخت طلا و جواهرات به روش پرس کاری ارزان‌ترین را برای تولید زیورآلات این فلز گران‌قیمت می‌باشد. در این روش زیورآلات طلا معمولاً به‌صورت عمده و سری تولید می‌شوند.

البته باید گفت که ساخت جواهرات با طرح‌های خاص و پرکار به این روش امکان‌پذیر نخواهد بود؛ البته این بیش‌تر به‌دلیل آن است که دستگا‌های پرس معمولاً زیورآلاتی با طرح مشخص، وزن سبک و تعداد بالا تولید می‌کنند که در واقع همین تولید انبوه در زمان کوتاه است که می‌تواند برای صاحبان این صنعت سود و توجیه اقتصادی مناسبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : خرید انگشتر طلا

ساخت طلا به روش الکتروفرمینگ

امروزه ساخت طلا به روش الکتروفرمینگ نسبت به روش ساخت طلا به روش پرس کاری، موفق‌تر بوده و دائماً در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد. در حال حاضر در تولید تولید طلا و جواهرات سبک وزن و ظریف و مجسمه‌های تزیینی ظریف و سبک از روش الکتروفرمینگ استفاده می‌شود. تنوع کار و ساخت انواع زیورآلات به این روش بسیار بالا بوده و می‌توان طرح

بسیاری را برای ساخت انواع مدل‌ها و طرح‌ها مانند انواع گوشواره، آویز، گل یا سنجاق سینه زنجیر، النگو، دستبند و…، با استفاده از این روش ساخت. همچنین ساخت زیورآلات مخصوص کودکان که بدن و لباس‌های آن‌ها تحمل جواهرات سنگین وزن را ندارد نیز می‌توانند از طلای سبک و به روش الکتروفرمینگ ساخته شوند.


علاوه بر آن می‌توان با ترکیب طلای سبک، با مواد و فلزات مدرن و کاربردی دیگر مانند تیتانیوم، پلاتین و…، علاوه بر بهینه سازی تولیدات، کاهش استفاده از منابع گران‌بها و مهم و البته کمیاب مانند فلز طلا می‌توان از آن در حوزه‌های مختلف دیگری مانند الکترونیک، پزشکی، مخابرات و…، استفاده نمود.


در واقع باید گفت که اهمیت روش الکتروفرمینگ در ساخت طلا و جواهرات سبک وزن، در این است که با این روش می‌توان انواع متنوعی از طرح‌های پیچیده و نامتعارف را با تمام جزئیات آن ساخت. ساخت و تولید طلا و جواهرات با طراحی ۳ بعدی نیز از مزایای استفاده از روش الکتروفرمینگ است.

بنابراین ساخت طلای کم وزن به روش الکتروفرمینگ با وجود هزینه بسیار بالای اقتصادی آن نسبت به ساخت طلای سبک به روش پرس کاری، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در واقع می‌توان گفت که روش الکتروفرمینگ تقریباً جدیدترین تکنولوژی برای تولید طلا و جواهرات سبک وزن در جهان به‌شمار می‌آید.

منبع ؟: طلافروشی انلاین آزادی

رنگ استخر دو جزئی (پلی آمید)

رنگ استخر  پلی آمید دو جزئی که بر پایه اپوکسی های مقاوم ساخته شده است این قابلیت را دارد که در مقابل فشارهای هیدروکسی بسیار بالا مقاومت نموده و با قدرت حدود ۱ مگا پاسکال برروی سطح سیمانی و بتنی اجرا شود.

رنگ استخری پلی آمید را می توان برروی انواع رنگ استخری اجرا نمود و عملا نیازی به جدا سازی کلید رنگ استخری قبلی وجود ندارد.

خاصیت آب بندی استخر توسط رنگ استخری پلی آمید بسیار مورد توجه سازندگان استخر قرار گرفته است .

محیط یک پارچه و غیر قابل نفوذ ایجاد شده توسط رنگ استخری پلی آمید می تواند از بروز رطوبت و نم در دیواره و کف استخر جلوگیری نماید.

رنگ استخری پلی آمید در دو نوع صنعتی و زینتی تولید شده که بر حسب مورد استفاده قابل عرضه می باشد عایق کاری استخر توسط رنگ استخری پلی آمید بسیار اقتصادی بوده و سریعاً قابل بهره برداری میباشد.

مشخصات رنگ استخری پلی آمید ۲ جزیی اجزای تشکیل دهنده :

رزین رنگی

رنگ : به سفارش مشتری

قدرت چسبندگی : بیش از ۸ مگا پاسکال

قابلیت تحمل برودت و حرارت : ۳۰ – تا ۱۲۰ + درجه سانتی گراد

زمان خشک شدن سطحی در° ۲۵ : حدود ۴۵ دقیقه

زمان خشک شدن نهایی در °۲۵ : حدود ۳۶ ساعت

ضخامت — ایجاد شده : حدود ۴۰۰ میکرون

زیرکار مناسب : فلز و بتن و سیمان

موارد مصرف رنگ استخری پلی آمید :

رنگ استخری مناسب استخر پرورش ماهی

رنگ استخری مناسب استخرهای کشاورزی

آب بندی استخر های بتنی توسط رنگ استخری پلی آمید

رنگ استخری حوضچه های مواد شیمیایی و اسیدی (در محدوده فنی مجاز )

ملاحضات

پوشش به ازای ۱ کیلو گرم : حدود ۵ متر مربع

بسته بندی : به سفارش مشتری

حلال : تینر فوری l5

وزن مخصوص : ۵ کیلو گرم

بیشتر بخوانید :

چه مواردی را هنگام خرید طلا باید در نظر گیریم؟

با توجه به اینکه خرید طلا از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است، یکسری نکات را باید خریدار در هنگام خرید طلا مدنظر قرار دهند. همانطور که در مقالات قبلی گالری ربیعی بیان شد طلا فلزی ارزشمند بوده و با توجه به قیمت بالای آن در بسیاری موارد گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. ما در این مقاله سعی بر آن داریم میزان خطا در هنگام خرید طلا را برای مشتریان خود به حداقل برسانیم.

خرید طلا از مراکز معتبر

با توجه به رشد روزافزون کسب و کارهای آنلاین و توسعه فناوری، شناخت و بررسی موارد اصولی می‌تواند درصد خطا هنگام خرید را به صفر برساند. اولین و مهم‌ترین مورد برای خرید طلا چه به صورت حضوری و چه در حالت آنلاین دستیابی به مرکز معتبر خرید می‌باشد.

گالری و فروشگاه خرید طلا

اصولا گالری‌ها و فروشگاه‌های معتبر خرید طلا از اعتبار بالایی برخوردارند و جواز صادر شده برای آنها، مجموعه‌ها را موظف به رعایت اصول و قوانین می‌نماید. از این رو حتما در هنگام خرید مواردی مانند جواز کسب و شناسنامه فروشگاه را مورد بررسی قرار دهید.

بیشتر بخوانید :

مغازه‌های طلافروشی

با توجه به اینکه صنف طلافروشان همانند سایر اصناف استاندارد، سال‌ها در حال فعالیت هستند مغازه‌ها و طلافروشی معتبر برای تمامی افراد و کسبه شناخته شده می‌باشد و هیچ کاسب قدیمی اعتبار خود را هنگام فروش طلا به خطر نمی‌اندازد، پس پیداکردن یک منبع درست برای خرید طلا موجب آسودگی خاطر خریداران می‌شود.

فاکتور خرید

فاکتور خرید طلا به منزله سند آن به شمار می‌رود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. پس حتما هنگام خرید طلا، فاکتور خرید را از فروشنده بخواهید و یکسری نکات باید در فاکتور لحاظ گردد. فاکتور خرید تنها دلیل اثبات مالکیت طلا برای خریدار می‌باشد، حتما مراقبت از آن را در نظر گیرید، چرا که در هنگام فروش طلا نیز باید فاکتور خرید را به فروشنده ارائه دهید.

در پایان

با توجه به اینکه خرید طلا به صورت حضوری جذابیت خاصی برای مشتریان دارد، امروزه وجود فناوری اطلاعات در خرید و فروش آنلاین طلا توسعه و رشد چشمگیری داشته، مضاف براینکه در خرید آنلاین طلا امکان مقایسه و بررسی تمامی کالاهای هر مجموعه وجود دارد و فرد به راحتی می‌تواند طلای موردنظر را آنالیز نماید و میزان قیمت آن را با سایت‌ها مقایسه نماید، در مقاله بعدی به تفضیل به بررسی خرید آنلاین طلا می‌پردازیم.

عایق رطوبتی استخر‍

عایق رطوبتی استخر به مجموعه ای از محصولات گفته می شود که وظیفه عایق کاری و آب بندی را برعهده دارند.

گستردگی عایق رطوبتی استخر به اندازه تمام نیازها و چگونگی محافظت استخر و نحوه ی آب بندی استخر ی باشد.

عایق رطوبتی استخر در هر مرحله از مراحل ساخت استخر قابل استفاده می باشد.

انواع عایق رطوبتی استخر را می توان به چندین دسته بندی مجزا تقسیم نمود.

  1. عایق رطوبتی استخر  بر پایه پلیمرها
  2. عایق رطوبتی استخر بر پایه اپوکسی ها
  3. عایق رطوبتی استخر بر پایه اکرلیک ها
  4. عایق رطوبتی استخر برپایه سیمان پلیمری

و انواع مختلف که در مراحل ساخت استخر مورد استفاده قرار می گیرند

برای انجام عملیات عایق رطوبتی استخر شرایط محیطی و چگونگی استفاده از متریال مورد استفاده و حتی شناخت از سازه هیدرولیکی بسیار حائز اهیمت می باشد.

به کرات دیده شده استفاده از انواع آب بندی استخر با توجه به بالابودن کیفیت آن بعلت عدم استفاده صحیح و یا عدم رعایت ویژه مصرف نتوانسته است نتیجه مطلوب را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

توجه به شرایط محیطی و اطلاع از ساختار سازه هیدرولیکی کمک شایانی به استفاده از مواد عایق رطوبتی استخر می نماید.

در تجربیات ثابت شده مصرف کنندگان بدون اطلاع از ماهیت ساختار استخر اقدام به انجام عملیات عایق رطوبتی استخر نموده اند که متاسفانه بدلیل وجود فشار منفی آب که در واقع هجوم آب های سطحی و زیر سطحی به داخل استخر می باشد. باعث شده عایق رطوبتی استخر از روی سطح بلند شده و پوسته شود.

در واقع می توان اذعان نمود عدم اطلاع از ساختار فیزیکی سازه هیدرولیکی مهمترین عامل عدم اخذ نتیجه از انواع مواد عایق رطوبتی استخر می باشد. بررسی های دقیق و قابل لمس از سازه هیدرولیکی در جهت انتخاب عایق رطوبتی استخر منجر به کاهش هزینه های احتمالی بعدی و حتی کاهش هزینه انتخاب مواد آب بندی استخر می شود.

انواع پودرهای نفوذگیر و مواد زودگیر و آنی گیر رطوبتی و انواع موارد مشابه در گروه پودری عایق رطوبتی استخر قرار می گیرند. این مواد که ظاهر پودری دارند می توانند در مقابل جریانهای مختلف آب در جهت فشار منفی به آب بندی استخر برگردد. در مقابل  عایق های پلیمری دو جزیی و عایق اکرلیکی دوجزیی در گروه مایع عایق رطوبتی استخر قرار دارند.این نوع مواد روی بتن و سیمان نهایی اجرا شده و با ایجاد لایه محافظ روی بتن و سیمان عملا از هدر رفتن آب جلوگیری بعمل می آورند و از این حیث جزو بهترین مواد عایق رطوبتی استخر می باشند. این نوع مواد به راحتی قابل اجرا و ترمیم می باشند و حتی در موارد استفاده از عایق پلیمری دو جزیی امکان عملیات رنگ استخری نیز به صورت همزمان وجود دارد.

یکی دیگر از این نوع عایقها عایق قیری می باشد.

 این عایق گستردگی ویژه ای در جلوگیری از ورود آب هاب سطحی و زیرسطحی به داخل استخر دارد. اجرای یک لایه از عایق قیری برروی دیواره بیرونی علاوه بر جلوگیری از عدم ورود آب های زیرسطحی به داخل استخر می توند به عمر استخر افزوده واستخر را از گزند هجوم کلرات و سولفاته شدن محافظت نماید. اجرای این لایه عایق رطوبتی استخر به تمام پیمانکاران وسازندگان استخر و منابع هیدرولیکی اکیدا توصیه میگردد.

پس از انجام عملیات کف سازی می توان یک لایه از این مواد را روی بتن مگر استفاده نموده و بتن نهایی را انجام داد . این عمل باعث عدم ورود آب زیرزمینی به داخل کاسه استخر می گردد که نهایتا باعث حفظ کیفیت سازه هیدرولیکی و عمر طولانی رنگ استخر مورد استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید : تعمیر و نگهداری استخر

راهنمای خرید گردنبند طلا

در ادامه 5نکته مهم برایتان نوشته‌ایم که بهتر است که پیش از خرید گردنبند طلا به آنها توجه داشته باشد. با پرسیدن این سوال‌ها از خود می‌توانید متناسب‌ترین گردنبند را برای خود یا عزیزانتان خریداری کنید.

۱- زنجیر گردنبند چه مدلی است؟

اولین مورد از نکات خرید گردنبند طلا و شاید مهم‌ترین مساله در مورد گردنبند، فرم و نوع زنجیر است. باید زنجیری خریداری کنید که به راحتی تاب نمی‌خورد، در خود گره نمی‌خورد و در هم پیچیده نمی‌شود. برخی از زنجیرها به شدت مستعد گره خوردن هستند در نتیجه سریع‌تر هم شکسته و پاره می‌شوند. به طور مثال، زنجیر امگا، زنجیر تیغ ماهی و زنجیر ماری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آسان‌تر از بقیه مدل‌ها خمیده شده و در خود می‌پیچند.

۲- آیا گردنبند از طلا ساخته شده یا آبکاری شده است؟

توجه داشته باشید که طلاهای آبکاری شده از فلزات گرانبهای دیگری ساخته می‌شوند و در نهایت یک لایه نازک طلای خالص روی آنها آبکاری می‌شود. این آبکاری به مرور زمان خورده شده و از بین می‌رود و رنگ فلز زیرین نمایان می‌شود. این نوع گردنبندها با اینکه قیمت مناسبی دارند اما لازم است هر چند ماه یک بار دوباره آبکاری شوند تا شفافیت و رنگ خود را حفظ کنند. به این معنی که گزینه خوبی برای استفاده مداوم بشمار نمی‌روند. اما برای استفاده‌های کوتاه و محدود، گزینه خوبی خواهند بود زیرا قیمت تمام‌شده‌ی ارزان‌تری دارند.

۳- قفل زنجیر از چه نوعی است؟

سومین نکته از نکات خرید گردنبند طلا، قفل زنجیر آن است. حتما هنگام خرید طلا به این نکته توجه داشته باشید. بیشتر زنجیرهای طلا با قفل‌های کلیپسی گرد عرضه می‌شوند که با یک فنر باز و بسته می‌شوند. این قفل‌ها اغلب ارزان هستند اما دوام و پایداری مناسبی ندارند. به این صورت که اگر ناخواسته یا به هر دلیلی فشار بیشتر از معمول به آنها وارد کنید، ممکن است قفل بشکند. بهترین و مرسوم‌ترین قفل برای گردنبند، نوع خرچنگی است که سفت و قابل اعتماد است. استفاده از این قفل هم آسان است. این قفل یک بدنه سفت دارد که آن را در برابر ضربه مقاوم می‌سازد.

۴- آیا می‌توان از گردنبند آویز آویخت؟

یکی دیگر از سوالاتی که پیش از خرید گردنبند باید از فروشنده بپرسید این است که آیا می‌توان به آن آویز آویخت یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، توجه داشته باشید که ضخامت زنجیر به گونه‌ای باشد که حلقه آویز به راحتی از آن عبور کند. زنجیر این نوع گردنبندها نباید خیلی ضخیم باشد. اما در عین حال نباید خیلی هم باریک باشد زیرا احتمال پاره شدن آن زیاد خواهد بود.

۵- آیا زنجیر گردنبند طلا تو خالی است یا پر؟

پنجمین نکته از نکات خرید گردنبند طلا نوع زنجیر است. فارغ از قیمت بسیار ارزان‌تر، گردنبندهایی که زنجیرهای تو خالی دارند سبک‌تر هم هستند. عیب این نوع زنجیرها این است که خیلی راحت ضربه می‌بینند و احتمال پاره شدنشان زیاد است. اگر قصد دارید زنجیر ارزان و توخالی بخرید حتما توجه داشته باشید که باید خیلی مراقب آنها باشید به این خاطر که اگر به جایی گیر کنند ممکن است خیلی سریع پاره شوند. این نوع گردنبندها برای استفاده روزمره به هیچ عنوان مناسب نیستند.

بیشتر : بخوانید : خرید انگشتر طلا